Startups will be Focus area for Government of West Bengal – WB Govt to formulate action plan for fostering start-ups

0
804
Mamata Banerjee
Mamata Banerjee

Bengal Govt to formulate action plan for fostering start-ups

Bengal Govt to formulate action plan for fostering start-ups

The newly-elected Mamata Banerjee Government is planning to formulate an action plan for fostering start-ups in the State.

“By 2020, we aim to make West Bengal one of the top three States in IT and IT-enabled services,” the state’s newly-appointed IT Minister Bratya Basu said during an interactive session with the National Association of Software and Services Companies (NASSCOM) on Wednesday. NASSCOM is the representative body of IT industries in India.

He called upon industry to join the Government to help dispel the negative perceptions that the State suffers from. “It cannot be the Government’s job alone…you have to join us too,” he said echoing a point made by Chief Minister Mamata Banerjee on Tuesday at her meeting with nine chambers of commerce.

The Government is determined to make the State a front runner in the IT space, Mr. Basu said.

The discussions ranged from possible Government-supported product-development centric incubation centres to the creation of a database of start-ups for larger companies as well as the Government.

 

স্টার্ট-আপ প্রসারে উদ্যোগী পশ্চিমবঙ্গ সরকার

নবনির্বাচিত মমতা ব্যানার্জী পরিচালিত সরকার রাজ্যে স্টার্ট আপগুলির বিকাশের জন্য একটি সক্রিয় প্ল্যান প্রণয়ন করার পরিকল্পনা করেছে।

“২০২০ সালের মধ্যে তথ্য–‌প্রযুক্তিতে দেশের প্রথম ৩ রাজ্যের তালিকায় মধ্যে পশ্চিমবঙ্গের নাম যুক্ত করা আমাদের লক্ষ্য”, বুধবার এক আলোচনাচক্রে এ কথা জানান রাজ্যের তথ্য–‌প্রযুক্তি ও ইলেকট্রনিক্স মন্ত্রী ব্রাত্য বসু। তথ্য–‌প্রযুক্তি সংস্থাগুলির সংগঠন ‘‌ন্যাসকম’‌ এই আলোচনার আয়োজন করেছিল।

আলচনার পর মন্ত্রী জানান, “ তথ্যপ্রযুক্তি ক্ষেত্রে একজানালা পরিষেবা চালু করা হবে, এর জন্য একটি অ্যাপও তৈরি করা হচ্ছে, যে কোনও লাইসেন্স, সব রকম আবেদন এর মাধ্যমেই করা যাবে”।

মন্ত্রী আরও জানান, “অনেকেই তথ্য–‌প্রযুক্তিতে নতুন বিনিয়োগ করেছেন বা ছোট সংস্থা খুলেছেন।রাজ্য সরকার তাদের পাশে থাকবে।তথ্য প্রযুক্তিতে রাজ্যকে সামনে আনার জন্য সরকার দৃঢ়প্রতিজ্ঞ”।

ইনকিউবেশন সেন্টার থেকে শুরু করে সরকারি সাহায্য ও স্টার্ট আপ এর ডাটাবেস তৈরির ব্যাপারেও আলোচনা হয়েছে এই বৈঠকে।