‘Muktidhara’ to make rural unemployed youth self-reliant – project would bring perceptible change in rural Bengal.

0
895
Minister Panchayats & Rural Development and PHE Mr. Subrata Mukherjee
Minister Panchayats & Rural Development and PHE Mr. Subrata Mukherjee

‘Muktidhara’ to make rural unemployed youth self-reliant

‘Muktidhara’ to make rural unemployed youth self-reliant

The state government is all set to introduce Muktidhara, a project to make rural unemployed youth self-reliant. The pilot project has earned remarkable success.

Subrata Mukherjee, minister for Panchayat and Rural Development said the project would bring perceptible change in rural Bengal.

Under the scheme every gram panchayat will have five groups each having 10 members. They will get bank loan at the rate of 2% while the state government will provide another 9 per cent. The scheme will provide support to the Self Help Groups by creating infrastructure.

The department will support those intending to do pisciculture, pig farming and poultry by providing training and raw material. The emphasis is on employment generation in the rural areas by providing more financial assistance to the youth.

 

গ্রামীণ বেকার যুবকদের স্বনির্ভর করতে ‘মুক্তিধারা’ প্রকল্প

গ্রামীণ বেকার যুবকদের স্বনির্ভর করতে রাজ্য সরকার একটি নতুন প্রকল্প ‘মুক্তিধারা’ চালু করেছে। এই পাইলট প্রকল্পটি অনেক সাফল্য পেয়েছে।

পঞ্চায়েত ও গ্রামোন্নয়ন মন্ত্রী সুব্রত মুখার্জি জানান, এই প্রকল্প গ্রাম বাংলায় অভাবনীয় পরিবর্তন আনবে।

এই প্রকল্পের আওতায় প্রতিটি গ্রাম পঞ্চায়েতে পাঁচটি করে গ্রুপ থাকবে এবং প্রত্যেকটিতে ১০ জন করে সদস্য থাকবে। তারা ২% সুদে ব্যাঙ্ক থেকে ঋণ পাবেন এবং বাকি ৯% সুদ রাজ্য সরকার দেবে। এই প্রকল্প স্বনির্ভর গোষ্ঠীকে পরিকাঠামো তৈরি করতে সহযোগিতা করবে।

যারা মাছ চাষ, শূকর চাষ, পোলট্রি ইত্যাদিতে ইচ্ছুক তাদেরকে প্রশিক্ষণ ও কাঁচামাল দিয়ে সাহায্য করবে দপ্তর। গ্রামাঞ্চলের তরুণদের কর্মসংস্থানের জন্য তাদের আর্থিক সহায়তা প্রদানের ওপর জোর দেওয়া হয়েছে।