Voice of the people – WB CM’s initiative helps girl get Cochlear implant,Now she can speak

0
795
Mamata
Mamata

WB CM’s initiative helps girl get Cochlear implant

WB CM’s initiative helps girl get Cochlear implant

This is for the first time when the implant which costs Rs 10 lakh was installed free of cost of a girl coming from economically challenged background. The initiative was taken by the Chief Minister Mamata Banerjee. The state health department on Wednesday installed Cochlear implant on a 7-year-old girl Swapnika Barik.

The girl’s mother Toton Ghosh Barick, a resident of Bansulia under Mahisadal police station in East Midnapore met Banerjee at her residence a few days after the election results.

Toton, deserted by her husband requested Banerjee to save the life of her daughter, who was born deaf. She said because of economic hardship it was not possible for her to undertake her treatment.

The CM who is looking after the health portfolio, sent Swapnika to SSKM hospital where Dr Arunava Sengupta, head of the department of ENT examined her and found that Cochlear implant was necessary to combat the problem.

Dr Sengupta on Wednesday installed the implant successfully. The seven-year-old got a new lease of life. When contacted Toton said: “It was didi who has given a new lease of life to my daughter. I never thought that Swapnika would ever hear anything. Didi is God to us.”

Cochlear Implant - Diagram
Cochlear Implant – Diagram

 

মমতায় স্বপ্নহারা জীবনে ফুটলো কথা

মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দ্যোপাধ্যায়ের সাহায্যে অবশেষে ভাষা খুঁজে পেল সাত বছরের স্বপ্ননীতা বারিক। সরকারি খরচে বুধবার এসএসকেএম-এ সফল অস্ত্রোপচার হল তাঁর৷

পূর্ব মেদিনীপুরে মহিষাদলের বাসিন্দা স্বপ্ননীতা। কিছু দিন আগে নির্বাচনের ফল ঘোষণার দিন স্বপ্ননীতার মা তোতন ঘোষ বারিক মুখ্যমন্ত্রীর বাসভবনে যান সাহায্যের আবেদন নিয়ে। তিনি জানান যে অর্থের অভাবে মেয়ের চিকি९সা করাতে পারছেন না তাঁরা।

মুখ্যমন্ত্রী সঙ্গে সঙ্গে সাহায্যের জন্য স্বাস্থ্য দফতরকে নির্দেশ দেন এবং তাকে এস এস কে এমের চিকিৎসক অরুণাভ সেনগুপ্তর কাছে পাঠান চিকি९সার জন্য। বরাদ্দ হয় ১০ লক্ষ টাকা৷

বুধবারই স্বপ্ননীতার সফল অস্ত্রোপচার করেছেন চিকি९সক অরুণাভ সেনগুপ্ত৷ ছোট বাচ্চাটির কানের হাড়ের ভিতর বসানো হয়েছে একটি ছোট যন্ত্র৷ তিন সপ্তাহ পর সেটিতে চার্জ দেওয়া হবে৷ তার জন্য কানের বাইরে লাগানো থাকবে একটি ইলেকট্রনিক ব্যাটারি৷ এর পরে বাচ্চাকে স্পিচ থেরাপি করাবেন এসএসকেএম-এর চিকি९সকরা৷ মুখ্যমন্ত্রীর সহায়তায় সাত বছরের এই মূক ও বধির শিশুটি নতুন করে তার জীবন ফিরে পেল।

তার মা বলেছেন, “দিদি আমার মেয়েকে নতুন জীবন দিয়েছে। আমি কোনদিন ভাবতে পারিনি আমার মেয়ে কথা বলতে পারবে”।

 Source : www.aitcofficial.org