Animal Kingdom – Bengal launches SMS-based warning system to prevent elephant attacks

0
2085
Elephant Attack - Nature
Elephant Attack - Nature

Bengal launches SMS-based warning system to prevent elephant attacks

Bengal launches SMS-based warning system to prevent elephant attacks

The West Bengal Forest Department has launched an SMS-based early warning system to prevent elephant attacks.

Forest Department employees are being trained on how to identify rogue elephants and immobilise them when they start causing damage. These employees will act as the first line of defence before experts reach the spot.

The State is procuring at least 10 tranquilliser guns. Two rescue and rehabilitation centres are also coming up, one each in the northern and southern parts of the State.

An Elephant Movement Coordination Committee (EMCC) has been set up too, which is monitoring the daily movements of elephant herds as well as solitary elephants.

 

The image is representative (source)

 

হাতির হানা রুখতে এস এম এসের মাধ্যমে সতর্কবার্তা পৌঁছে দেওয়ার পরিকল্পনা সরকারের

হাতির হানা রুখতে রাজ্য বন দপ্তর একটি নতুন উদ্যোগ নিয়েছে। এবার থেকে আগে থেকে এস এম এসের মাধ্যমে সতর্কবার্তা পৌঁছে দেওয়ার পরিকল্পনা করেছে বন বিভাগ।

একটি হাতি যখন ক্ষতি করছে তখন তাকে কিভাবে নিয়ন্ত্রণ করতে হয় সে ব্যাপারে বন বিভাগের কর্মচারীদের প্রশিক্ষণ দেওয়া শুরু হয়েছে। বিশেষজ্ঞদের স্পটে পৌঁছাতে তারা একটি প্রতিরক্ষামূলক লাইন হিসেবে কাজ করবে।

রাজ্য কমপক্ষে ১০টি ঘুমের ওষুধের বন্দুকের ব্যবস্থা করেছে। উত্তর ও দক্ষিণবঙ্গে একটি করে উদ্ধারকারী ও পুনর্বাসন কেন্দ্র তৈরি করা হবে।

একটি এলিফ্যান্ট মুভমেন্ট কো-অর্ডিনেশন কমিটি তৈরি করা হবে। এই কমিটি হাতির দৈনন্দিন চলাফেরার ওপর নজর রাখবে।