Free Health Checkup – Thousands in Bengal get free eye surgeries thanks to State Govt initiative

0
839
Eye Surgery
Eye Surgery

Thousands in Bengal get free eye surgeries thanks to State Govt initiative

Thousands in Bengal get free eye surgeries thanks to State Govt initiative

Thousands of patients have been given free eye surgeries at various state-run medical colleges and hospitals, after the state government took a significant decision to bring eye surgeries under the coverage of the Rashtriya Swasthya Bima Yojna (RSBY).

For a long time, below poverty line (BPL) patients requiring eye surgeries could not avail benefits under the RSBY. As a result, many suffering various eye diseases were seriously inconvenienced and could not manage the cost of the operation.

Keeping the problem in view, the state government decided to take up initiatives so that eye surgeries can be brought under the coverage of the RSBY.

The state government’s move started paying off as thousands of poor patients are now availing eye treatment and surgeries free of any cost at the government hospitals.

Earlier, in case of eye surgeries, patients could not avail insurance coverage under the RSBY. But now, delicate operations like phacoemulsification, cataract and other eye surgeries are being done for patients for free. As a result of the coverage plan, all patients can get the free surgeries from the government hospitals empanelled with the RSBY.

Mamata
Mamata

রাজ্য সরকারের উদ্যোগে বাংলায় রোগীরা বিনামূল্যে চোখ অপারেশনের সুযোগ পাচ্ছেন

রাজ্য সরকার চোখ অপারেশনকে রাষ্ট্রীয় স্বাস্থ্য বীমা যোজনা (RSBY) আওতায় নিয়ে আসার মত গুরুত্বপূর্ণ সিদ্ধান্ত নিয়েছে। এর ফলে হাজার হাজার রোগী রাজ্যের মেডিকেল কলেজ ও হাসপাতালে বিনামূল্যে চোখ অপারেশন করানোর সুযোগ পাবেন।

অনেক দিন ধরে, দারিদ্র্যসীমার নিচে (বিপিএল) বসবাসকারী রোগী যাদের চোখ অপারেশন করা প্রয়োজন রাষ্ট্রীয় স্বাস্থ্য বীমা যোজনার আওতায় কোন রকম উপকার পেতেন না। ফলস্বরূপ, অনেকে বিভিন্নরকম চোখের সমস্যায় ভুগছিলেন এবং অপারেশন খরচ বহন করতে পারছিলেন না।

এই সমস্যার কথা মাথায় রেখে চোখ সার্জারি যাতে রাষ্ট্রীয় স্বাস্থ্য বীমা যোজনার (RSBY) আওতায় আনা যেতে পারে রাজ্য সরকার এই সিদ্ধান্ত নিয়েছে।

রাজ্য সরকারের এই অভিনব পদক্ষেপ নেওয়ার ফলে হাজার হাজার দরিদ্র রোগী সরকারি হাসপাতালে বিনামূল্যে চক্ষু চিকিত্সা এবং সার্জারী করাতে পারবেন।

এর আগে, চোখের সার্জারির ক্ষেত্রে, রাষ্ট্রীয় স্বাস্থ্য বীমা যোজনার অধীনে কোনরকম সহায়তা পেতেন না রোগীরা। কিন্তু এখন, বিভিন্ন সূক্ষ্ম অপারেশন যেমন phacoemulsification, ছানি এবং অন্যান্য চক্ষু সার্জারী মত অপারেশন রোগীদের জন্য বিনামূল্যে করা হচ্ছে। এই পরিকল্পনার ফলস্বরূপ, রাষ্ট্রীয় স্বাস্থ্য বীমা যোজনার সহায়তায় সব রোগীরা সরকারি হাসপাতাল থেকে বিনামূল্যে সার্জারি করাতে পারবেন।