Social Development in Bengal – Govt initiatives to issue caste certificates to turn life around for backward classes

0
836
Mamata Banerjee - Darjeeling Visit
Mamata Banerjee - Darjeeling Visit

Govt initiatives to issue caste certificates to turn life around for backward classes

Govt initiatives to issue caste certificates to turn life around for backward classes

The State Government initiatives to issue caste certificates to, along with the projects taken up for, people from SC, ST and OBC communities have created a major change in their lives. People belonging to such communities require caste certificates to get the benefits they are entitled to.

After coming to power in 2011, Chief Minister Mamata Banerjee ensured that there was no politics over the issuing of caste certificates.

From calendar years 2006 to 2010, during the Left Front rule, 13,58,883 certificates were issued to the SC, ST and OBC communities. In contrast, from calendar years 2011 to 2015, 89,85,614 certificates in total were issued, which is a massive improvement.

Hence, under the Trinamool Congress Government, the numbers have improved substantially.

In 2016, till June 17, 17,275 ST people, and 1,89,282 SC and OBC people, that is, a total of 2,06,557 have already got caste certificates.

These certificates have changed their lives. The jobs of kendu leaf collectors have been assured and they are getting pension on attaining 60 years of age. If they are injured during work they are getting accident benefits. These people come from society’s poorest of the poor.

SC and ST students are given coaching free of cost in Delhi to appear for the Civil ServiceExamination conducted by the Union Public Service Commission (UPSC). An Eklavya model school, run by the Ramakrishna Mission, has been set up at Jhargram in the Jangalmahal region to impart education to ST students.

A senior official of the Backward Classes Welfare Department said that changes in the lives of SC, ST and OBC people that have taken place in the past five years were remarkable, with more schemes coming for them are in the future.

 

 

Adapted from an article published in Millennium Post on July 15, 2016

 

অনগ্রসর শ্রেণীর জীবনযাত্রার মান উন্নত করার জন্য জাতি শংসাপত্র চালু করার উদ্যোগ সরকারের

রাজ্য সরকারের উদ্যোগের এসসি, এসটি এবং ওবিসি লোকেদের নিয়ে তাদের জীবনে একটি বড় ধরনের পরিবর্তন আসতে চলেছে। রাজ্য সরকারের উদ্যোগে তারা এখন জাতি শংসাপত্র পেতে চলেছেন। তাদের প্রাপ্য সুযোগ সুবিধা দেওয়াই এই উদ্যোগের মূল লক্ষ্য।

২০১১ সালে ক্ষমতায় আসার পর মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দ্যোপাধ্যায় নিশ্চিত করেন যে  জাতি শংসাপত্র নিয়ে কোন রাজনীতি নয়।

২০০৬ থেকে ২০১০ সালের মধ্যে, বামফ্রন্টের রাজত্যকালে, ১৩,৫৮,৮৮৩ সার্টিফিকেট এস সি, এস টি এবং ও বি সি শ্রেণীর মধ্যে বিতরন করা হয়েছিল। তুলনায়, ২০১১ থেকে ২০১৫ সালের মধ্যে ৮৯,৮৫,৬১৪ সার্টিফিকেট বিতরন করা হয়েছে।

সুতরাং, তৃণমূল কংগ্রেস সরকারের আমলে এক বিশাল পরিবর্তন লক্ষ্য করা যায়।

২০১৬ সালের ১৭ জুন পর্যন্ত, ১৭,২৭৫জন তপশিলি উপজাতির মানুষ এবং ১৮৯,২৮২জন তপশিলি জাতি্র ও ওবিসি জাতির মানুষ, অর্থাত সব মিলিয়ে ২,০৬,৫৫৭জন, সার্টিফিকেট পেয়েছেন।

এই সার্টিফিকেট তাদের জীবনকে পুরোপুরি বদলে দিয়েছে। কেন্দু পাতা সংগ্রহকারিদের জীবিকা সুনিশ্চিত করেছে এবং এখন তাঁরা ৬০ বছর বয়সের পর থেকে পেনশন পাবেন। কাজ করতে গিয়ে যদি তারা আহত হন তাহলে তারা অ্যাক্সিডেন্ট বেনিফিটও পাবেন।

তফসিলি জাতি ও উপজাতিদের শিক্ষার্থীদের দিল্লিতে ইউনিয়ন পাবলিক সার্ভিস কমিশন কর্তৃক পরিচালিত সিভিল সার্ভিস পরীক্ষার জন্য বিনামূল্যে কোচিং দেওয়া হচ্ছে।

জঙ্গলমহলের  ঝাড়গ্রামে তফসিলি  উপজাতি ছাত্রদের শিক্ষাদান করতে রামকৃষ্ণ মিশন কর্তৃক পরিচালিত একলব্য মডেল স্কুল স্থাপন করা হয়েছে।

অনগ্রসর উন্নয়ন দপ্তরের একজন ঊর্ধ্বতন কর্মকর্তা জানান, তপশিলি জাতি, উপজাতি এবং ওবিসি মানুষের জীবনে যে গত পাঁচ বছরে অভূতপূর্ব পরিবর্তন হয়েছে এবং ভবিষ্যতেও তাদের জন্য একাধিক উন্নয়নমূলক স্কীম চালু হবে।