West Bengal CM seeks debt relief from Centre

0
772
Mamata Banerjee in 21 July 2016 Rally
Mamata Banerjee in 21 July 2016 Rally

WB CM seeks debt relief from Centre

WB CM seeks debt relief from Centre

Seeking loan waiver and adequate Central funds for West Bengal, Chief Minister Mamata Banerjee Wednesday met the Prime and Union Finance Minister.

“The government should do some plan to restructure the debt. Otherwise all States in the country will be heavily debt-ridden,” she told reporters.

Debt stress

“We have ₹53,000-crore budget and we have to pay ₹60,000 crore for loan payment. This is not possible,” she said. Discussing various issues concerning the State, she also raised the flood situation in the State. “The State is witnessing heavy rains, causing road blocks and damage. Monsoon is on and it will continue for two more months,” the CM said.

Referring to the Central flood relief and disaster fund, she said “Last time we had demanded about ₹9,000 crore but the Centre gave only ₹600 crore and that also in phases.”

Aadhar issue

WB CM also added that only 40 per cent people in West Bengal have Aadhar cards and unless it is 100 per cent it should not be linked to DBT.

On Aadhar issue, she also directed party MPs to raise it strongly at all fora and asked the government “not to destroy the fundamental rights of the people”.

 

কেন্দ্রের কাছে রাজ্যের দাবিদাওয়া নিয়ে সরব হলেন মুখ্যমন্ত্রী

ঋণ মকুব ও বরাদ্দ কেন্দ্রের কাছ থেকে রাজ্যের বকেয়া পাওনার দাবি নিয়ে প্রধানমন্ত্রী এবং কেন্দ্রীয় অর্থমন্ত্রীর সাথে দেখা করলেন মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দ্যোপাধ্যায়। তিনি বলেন, “কেন্দ্রীয় সরকারের উচিত ঋণের বোঝায় জর্জরিত রাজ্যগুলিকে সাহায্য করা।”

“আমাদের বাজেট ৫৩০০০ কোটি টাকা কিন্তু ঋণ মেটাতেই দিতে হয় ৬০০০০ কোটি টাকা। এই ভাবে চলতে পারে না।”

তিনি উত্তরবঙ্গের বন্যা পরিস্থিতির প্রসঙ্গও তোলেন। “গতবছর বন্যাত্রাণের জন্য আমরা ৯০০০ কোটি টাকা চেয়েছিলাম কিন্তু কেন্দ্র আমাদের মাত্র ৬০০ কোটি টাকা বরাদ্দ করে, তও ধাপে ধাপে,” বলেন মুখ্যমন্ত্রী।

আধার প্রসঙ্গে তিনি বলেন পশ্চিমবঙ্গে এখনো ৪০% মানুষের আধার কার্ড নেই। এই পরিস্থিতে এতগুলো মানুষকে পরিষেবা থেকে বঞ্চিত করা উচিত না। ১০০% মানুষ আধার কার্ড না পেলে সেটি যেন বাধ্যতামূলক না করা হয়।