West Bengal Govt to introduce community radio in rural areas to update farmers

0
1149
Radio Tower - Community Radio
Radio Tower - Community Radio

West Bengal Govt to introduce community radio in rural areas to update farmers

West Bengal Govt to introduce community radio in rural areas to update farmers

The West Bengal Government is all set to introduce community radios in different rural areas to let farmers get all sort of updated “area specific” information related to agriculture.

The project will initiate with the setting up of community radio stations after demarking certain areas into four to five zones and it will be implemented all across the state including the hills with the success of the initial phase.

In first run, two community radios of different frequencies will be aired in two different areas in Bardhaman and Birbhum. Each of the community radios will be covering a radius of around 20 to 30 km radius.

The areas where there is the maximum yield compared to that of other places have been chosen for the initial phase of the project.

The state government had taken several steps after the change of guard in the state to educate farmers about the updated and modern technology.

Programmes including regular workshop for farmers where they get lessons from experts and scientists and also get information about various schemes are being organised in Mati Tirtha, in Bardhaman.

At the same time the State Agriculture Department has decided to set up automated weather stations in each and every block of the state so that farmers get weather updates without any loss of time.

 

কৃষকদের জন্য গ্রামাঞ্চলে কমিউনিটি রেডিও চালু করছে পশ্চিমবঙ্গ সরকার

বিভিন্ন গ্রামীণ এলাকায় কৃষকরা যাতে কৃষি সম্পর্কিত সমস্ত তথ্য পেতে পারেন সেজন্য নির্দিষ্ট এলাকায় কমিউনিটি রেডিও চালু করছে পশ্চিমবঙ্গ সরকার।

চার থেকে পাঁচটি অঞ্চলের মধ্যে নির্দিষ্ট এলাকায় কমিউনিটি রেডিও স্টেশন তৈরি করে এই প্রকল্পের সূচনা করা হবে এবং পরবর্তী পর্যায়ে সাফল্যের সঙ্গে সঙ্গে পাহাড় সহ সমস্ত রাজ্য জুড়ে বাস্তবায়িত হবে এই পরিষেবা।

প্রথম পর্যায়ে দুটি কমিউনিটি রেডিও বর্ধমান ও বীরভূম জেলার দুটি ভিন্ন অঞ্চলে প্রচারিত হবে। কমিউনিটি রেডিও’র প্রত্যেকটিকে প্রায় ২০ থেকে ৩০ কিমি ব্যাসার্ধের মাধ্যমে আচ্ছাদিত করা হবে।

যে এলাকায় ফলন সবচেয়ে বেশি হয় সেটিকেই প্রকল্পের প্রাথমিক পর্যায়ে জন্য মনোনীত করা হয়েছে।

কৃষকদের আধুনিক প্রযুক্তি সম্পর্কে প্রশিক্ষণ দেওয়ার জন্য বিভিন্ন পদক্ষেপ গ্রহণ করেছে রাজ্য সরকার।

এছাড়া কৃষকরা যাতে বিশেষজ্ঞ এবং বিজ্ঞানীদের কাছ থেকে পাঠ পেতে পারে এবং বিভিন্ন প্রকল্প সম্পর্কে তথ্য পেতে পারে সেইজন্য নিয়মিত কর্মশালা সহ কর্মসূচির আয়োজন করা হচ্ছে বর্ধমানের মাটি তীর্থে।

কৃষকরা যাতে সময়মতো আবহাওয়ার আপডেট পেতে পারে সেজন্য রাজ্য কৃষি বিভাগ রাজ্যের প্রতিটি ব্লকে স্বয়ংক্রিয় আবহাওয়া স্টেশন তৈরি করার সিদ্ধান্ত নিয়েছে।