West Bengal Tourism Update – Bengal Safari in north Bengal a big hit among tourists

0
821
Bengal Safari - North Bengal
Bengal Safari - North Bengal

Bengal Safari in north Bengal a big hit among tourists

Bengal Safari in north Bengal a big hit among tourists

‘Bengal Safari’, a unique open-air zoo in the Baikunthapur forest of Salugara (near Siliguri in Darjeeling district) has become a huge hit among tourists. The Safari, which was inaugurated in January, 2016 by West Bengal Chief Minister, registers an average footfall of around 500 tourists every day.

With more than 1.5 lakh visitors in the last seven months, the tourism department has now decided to procure at least five more 20-seater buses. Thus more tourists can be ferried to the Safari zone in forest every day.

The 700-acre Safari Park will soon feature royal Bengal tigers, cheetahs, Himalayan black bears apart from deer and bison and varieties of birds. A separate zone has been dedicated for alligators and gharials. Elephants will also be a part of the attraction.

 

উত্তরবঙ্গের বেঙ্গল সাফারি পার্ক এখন পর্যটকদের প্রধান আকর্ষণ কেন্দ্র

বেঙ্গল সাফারি পার্ক – খোলা আকাশের নিচে চিড়িয়াখানা। শিলিগুড়ির কাছে সালুগাড়ায় বৈকুন্ঠপুর জঙ্গলের একাংশে বন দপ্তর দেশের প্রথম খোলা আকাশের নিচে চিড়িয়াখানা চালু করেছে, এই বছর জানুয়ারি মাসে এর উদ্বোধন করেন মাননীয়া মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দ্যোপাধ্যায়। এখানে প্রতিদিনে প্রায় ৫০০ পর্যটকের ঘুরে দেখার ব্যবস্থা রয়েছে।

গত সাত মাসে এই সাফারি পার্কে পর্যটকদের ভিড় প্রায় দেড় লক্ষ ছাড়িয়ে গেছে, তাই এই সাফারি পার্ক পরিদর্শনের জন্য ২০টি আসনের ৫টি বাসের আয়োজন করেছে বন দপ্তর। তা সত্ত্বেও রোজ প্রচুর পর্যটক সাফারিতে যাওয়ার সুযোগ না পেয়ে হতাশ হয়ে ফিরে যান।

প্রায় ৭০০ একর জায়গা নিয়ে তৈরি এই সাফারি পার্কে, খুব শীঘ্রই স্থান পাবে রয়্যাল বেঙ্গল টাইগার, চিতাবাঘ ও হিমালয়ান ব্ল্যাক বিয়ার ছাড়াও হরিণ, বাইসন এবং বিভিন্ন প্রজাতির পাখি। ঘড়িয়াল ও কুমিরের জন্য আলাদা ব্যবস্থা করা হয়েছে। হাতি এই পার্কের আরও একটি আকর্ষণীয় অংশ।