Sabuj Shree: WB Govt to name saplings after every newborn girl child

0
4222
Tiger in the Forest Of Sunderban
Tiger in the Forest Of Sunderban

Sabuj Shree: WB Govt to name saplings after every newborn girl child

Sabuj Shree: WB Govt to name saplings after every newborn girl child

West Bengal has created another milestone by introducing a scheme in which a sapling will be named after a new born girl child. The State Government has decided to plant a sapling with the birth of every girl child in the State.

How the scheme works

The Forest department has already talked to the chief medical officers of health in the districts for the smooth implementation of the project. Saplings would be given to the family of a new born girl child during their release from the hospitals. The baby’s parents would be urged to name the sapling on the name of the newly born girl.

Initially, the saplings would be distributed to girl child but later they would also be given to the mothers of a boy child as well. An awareness campaign has also been undertaken by the forest department officials at block level.

Benefits of the scheme

As per the available data, nearly 15 lakh girl children are born in the state in a year. If a family gets a sapling from the forest department and nurtures it after naming it by the name of their baby, around 15 lakh saplings could be planted throughout the state every year.

 

The image is representative (source)

 

‘সবুজ শ্রী’: শিশু কন্যাদের নামে গাছের নাম রাখার প্রকল্প রাজ্য সরকারের

পশ্চিমবঙ্গ রাজ্য সরকারের আরও একটি মাইলস্টোন প্রকল্প চালু হচ্ছে – ‘সবুজ শ্রী’। এই প্রকল্পের মাধ্যমে শিশু কন্যাদের জন্মের পর তাদের নামে একটি করে গাছ রোপণ করার সিদ্ধান্ত নিয়েছে রাজ্য সরকার।

প্রকল্পের কার্যকারিতা  

এই প্রকল্পের সার্থক রূপায়নের জন্য বন দপ্তরের আধিকারিকরা ইতিমধ্যেই জেলার মেডিকেল অফিসারদের সঙ্গে কথা বলেছেন। হাসপাতাল থেকে ছাড়ার সময় প্রত্যেক শিশু কন্যার পরিবারকে একটি করে চারা গাছ দেওয়া হবে এবং বাবা-মায়েদের তাদের সন্তানের নামে চারাগাছগুলির নাম রাখার কথা বলা হবে।

প্রাথমিকভাবে, চারাগাছগুলি কন্যা সন্তানদের বিতরণ করা হবে পাশাপাশি পুত্র সন্তানের মায়েদেরও একটি করে চারাগাছ দেওয়া হবে। এছাড়া ব্লক পর্যায়ে বন বিভাগের কর্মকর্তারা একটি সচেতনতামূলক প্রচারণা চালাচ্ছে।

প্রকল্পের উপকারিতা

তথ্য অনুযায়ী, বছরে প্রায় ১৫ লক্ষ কন্যা সন্তানের জন্ম হয় রাজ্যে। যদি কোন একটি পরিবার বন বিভাগের কাছ থেকে একটি চারাগাছ পায় এবং তাদের শিশুর নাম দ্বারা এটির নামকরণ করে তাহলে  প্রতি বছর রাজ্য জুড়ে প্রায় ১৫ লক্ষ চারা রোপণ করা সম্ভব হবে।