West Bengal will be called Bengal – A historic day says CM after Assembly passes resolution to change name of State

0
657
Mamata
Mamata

A historic day says CM after Assembly passes resolution to change name of State

A historic day says CM after Assembly passes resolution to change name of State

West Bengal Assembly today passed a resolution to change the name of the State to Bangla in Bengali, Bangal in Hindi and Bengal in English. Terming this as historic, Chief Minister Mamata Banerjee greeted the people of the State.

“I am sure people will be happy with the name ‘Bangla’ or Bengal. There was a need for ‘branding’ for Bengal. Our intention is to make Bengal the best in the world,” she said.

When asked if the new name will cause confusion with Bangladesh, CM replied: “There is a Punjab in Pakistan also. There is no confusion over Bangla and Bangladesh.”

She slammed the Opposition for playing politics over the name of the State. She said, “They have committed another historic blunder. Congress has become a frontal organisation of the CPI(M).”

Paying homage to the icons and stalwarts related to Bengal, she said in future the government will also come up with a logo for the State.

 

রাজ্যের নাম পাল্টে হল ‘বাংলা’ – ‘ঐতিহাসিক দিন’ বললেন মুখ্যমন্ত্রী

পশ্চিমবঙ্গ বিধানসভায় আজ রাজ্যের নাম বদলের প্রস্তাব পাস হল। নতুন নাম বাংলায় ‘বাংলা’, ইংরেজিতে ‘বেঙ্গল’ এবং হিন্দিতে ‘বাঙ্গাল’। আজকের এই দিনটিকে ঐতিহাসিক আখ্যা দিয়ে রাজ্যবাসীকে তিনি শুভেচ্ছা ও অভিনন্দন জানান।

মুখ্যমন্ত্রী বলেন, ‘আমি নিশ্চিত ‘বাংলা’ বা ‘বেঙ্গল’ এই নামকে মানুষ সমর্থন করবে এবং মানুষ এতে খুশি হবে। বাংলার ব্র্যান্ডিং এর দরকার ছিল। বাংলাকে বিশ্বসেরা করাই আমাদের লক্ষ্য’।

রাজ্যের নামের সঙ্গে বাংলাদেশের নামের বিভ্রান্তির প্রশ্নের জবাবে মুখ্যমন্ত্রী বলেন, “পাকিস্তানেও একটি পাঞ্জাব আছে। বাংলা ও বাংলাদেশের মধ্যে কোন confusion নেই”।

বিরোধীদের সমালোচনা করে তিনি বলেন, “এটা দুর্ভাগ্যজনক যে রাজ্যের নাম বদল নিয়ে বিরোধীরা নোংরা রাজনীতি করছে।  এটা ওদের আর একটি ঐতিহাসিক ভুল। কংগ্রেস এখন সিপিএমের ফ্রন্টাল প্রতিষ্ঠানে পরিণত হয়েছে।”

যে সকল মনীষীরা যুগ যুগ ধরে বাংলাকে গর্বিত করেছে তাদের সকলকে শ্রদ্ধা জ্ঞাপন করে মুখ্যমন্ত্রী বলেন ভবিষ্যতে সরকার বাংলার একটি লোগো তৈরি করা হবে।