Bengal Leads – Bengal decides to widen port-based industrialisation

0
692
Kolkata Port - KoPT
Kolkata Port - KoPT

Bengal decides to widen port-based industrialisation

Bengal decides to widen port-based industrialisation

The state Cabinet led by Chief Minister Mamata Banerjee has decided to widen the port based industrialisation adding sharp edge in the business scenario in the state.

The development of robust infrastructure, exploring various opportunities in consultation with global analytical firms and development of inland waterways to optimally leverage its maritime advantages are already underway by the state commerce and industry department and West Bengal Industrial Development Corporation Limited (WBIDC) in deep sea port at Tajpur, major deep sea port at Sagar island and new port with ship building facility at Kulpi.

The state government has already announced a thumping Rs 16,000 crore of investment and 10,000 direct job creations at Tajpur port and port led industry circuit.

 

 

পোর্ট ভিত্তিক শিল্পায়নের সিদ্ধান্ত নিয়েছে রাজ্য সরকার

মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দ্যোপাধ্যায়ের নেতৃত্বে রাজ্য মন্ত্রিসভা রাজ্যের ব্যবসার বিস্তীর্ণ করার জন্য পোর্ট ভিত্তিক শিল্পায়নের সিদ্ধান্ত নিয়েছে।

পরিকাঠামো উন্নয়ন এবং অন্তর্দেশীয় জলপথ সন্তোষজনক করার জন্য ইতিমধ্যে গভীর সমুদ্র বন্দর তৈরির সিদ্ধান্ত নিয়েছে রাজ্য। বাণিজ্য ও শিল্প বিভাগ এবং পশ্চিমবঙ্গ শিল্প উন্নয়ন কর্পোরেশন লিমিটেড (WBIDC) ইতিমধ্যেই তাজপুরে গভীর সমুদ্র বন্দর, সাগর দ্বীপে সমুদ্র বন্দর এবং কুলপিতেও জাহাজ নির্মাণ সংস্থাসহ গভীর সমুদ্রবন্দর তৈরি করার সিদ্ধান্ত নিয়েছে।

রাজ্য সরকার ইতিমধ্যেই তাজপুরে ১৬,০০০ কোটি টাকার প্রকল্প ঘোষণা করেছে। প্রথম দফায় ১০,০০০ কোটি টাকা এবং দ্বিতীয় দফায় ৬,০০০ কোটি টাকা বিনিয়োগ করা হবে। এই প্রকল্পের মাধ্যমে প্রায় ১০,০০০ কর্মসংস্থান হবে।