All Quite in the Western Front – Düsseldorf keen to be sister-city of Kolkata

0
1068
Duesseldorf Riverside - Germany
Duesseldorf Riverside - Germany

Düsseldorf keen to be sister-city of Kolkata

Düsseldorf keen to be sister-city of Kolkata

Kolkata Mayor Sovan Chatterjee, who is on a visit to Germay along with the Bengal Chief Minister Mamata Banerjee, today held a meeting with Giesel Thomas, Mayor of North Rhine-Westphalia and invited him to the BGBS in 2017. Chatterjee initiated a dialogue with the city of Duesseldorf for a sister city partnership. Mayor Giesel said that he would take up the matter at the next council meeting and once it is through, a formal agreement would be signed.

The Kolkata Mayor said that steps had been taken to improve the infrastructure of Kolkata by making it greener and cleaner. He mentioned that a number of measures had also been taken to ease doing business in Bengal.

Kunming, the main city of the Yunnan province in China, has a twin city arrangement with Kolkata besides Jersey City, New Jersey, United States.

 

কলকাতার ‘সিস্টার শহর’ হতে ইচ্ছুক ডুসেলডর্ফ

ডুসেলডর্ফ শহরের সঙ্গে কলকাতার মউ স্বাক্ষরের হল। উল্লেখ্য,গতকাল ডুসেলডর্ফ শহরের সঙ্গে তিলোত্তমার ‘সিস্টার সিটি’ হওয়ার বিষয়টি নিয়ে চুক্তি করেন কলকাতার মেয়র ও মন্ত্রী শোভন চট্টোপাধ্যায়৷জার্মানি পৌঁছেই ডুসেলডর্ফের মেয়র গিজেল থমাসের সঙ্গে এক প্রতিনিধি দল নিয়ে বৈঠক করেন শোভন৷ আগামী বছর কলকাতায় যে বিশ্ববঙ্গ বাণিজ্য সম্মেলন হচ্ছে সেখানে জার্মান শিল্পপতিদের সঙ্গে নিয়ে আসার জন্য ডুসেলডর্ফের মেয়রকে আমন্ত্রণ জানান বাংলার মেয়র।

কলকাতার মেয়র শোভন চট্টোপাধ্যায় বলেন কলকাতাকে পরিষ্কার-পরিচ্ছন্ন ও সবুজায়ন করার লক্ষ্যে বেশ কিছু পদক্ষেপ নেওয়া হয়েছে। আরও কয়েকটি গুরুত্বপূর্ণ বৈঠকও করছেন তিনি৷ মেয়রের সঙ্গে আসা শিল্পপতিরাও এদিন ডুসলডর্ফে জার্মান বিনিয়োগকারীদের সঙ্গে বাংলায় যৌথ উদ্যোগে প্রকল্প বৈঠক করেন৷ মেয়রের সঙ্গে রয়েছেন শিল্পপতি সঞ্জীব গোয়েঙ্কা, ময়াঙ্ক জালান, পার্থ ঘোষ, সুমিত বাজাজ প্রমুখ৷

চীনের ইউনান প্রদেশের প্রধান শহর কুনমিং কলকাতার সঙ্গে একটি টুইন সিটি তৈরি করতে চায়, মার্কিন যুক্তরাষ্ট্রের জার্সি সিটি নিউ জার্সির পাশাপাশি।