Bengal Update – In a first, sanction plans to be handed over along with plots in Gitabitan township

0
1186
Smart City - India
Smart City - India

In a first, sanction plans to be handed over along with plots in Gitabitan township

In a first, sanction plans to be handed over along with plots in Gitabitan township

Setting a precedent in the country, the Urban Development department of Bengal has decided to hand over plots – along with the sanction plan – to set up structures on them at Gitabitan in Santiniketan.

Gitabitan project, named by Chief Minister Mamata Banerjee, is coming up on 127 acre of land. Necessary amendments to the Building Rules will be made to facilitate the project. A tender will be floated after the Puja to find out the buyers.

The state government has decided to set up six townships in Santiniketan (Gitabitan on 127 acre), Baruipur (Uttam City on 86 acre), Asansol (Agnibina on 59 acre), Kalyani (Samriddhi on 51.4 acre) Howrah (Dumurjala on 51.4 acre) and Siliguri (Teesta on 84 acres).

The state government has also come up with a township policy. All the modern townships will have specific themes.

The image is representative

 

স্যানক্শন প্ল্যানও দেওয়া হবে গীতবিতান থিম সিটি প্রকল্পে 

মুখ্যমন্ত্রীর স্বপ্নের গীতবিতান থিম সিটিতে জমির সাথে স্যানক্শন প্ল্যান ও দেওয়ার সিদ্ধান্ত রাজ্য সরকারের। তার জন্য প্রয়োজনীয় সংশোধন করা হবে আবাসন আইনে। পুজোর পর বিজ্ঞপ্তি জারি করা হবে।

১২৭ একর জমির ওপর গড়ে উঠতে চলেছে মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দোপাধ্যায়ের নামকরণ করা গীতবিতান প্রকল্প।

রাজ্য সরকার ছয়টি থিম উপনগরী গড়ে তুলতে চায়: শান্তিনিকেতনে গীতবিতান (১২৭ একর), বারুইপুরে উত্তম নগরী (৮৬ একর), আসানসোলে অগ্নিবীণা (৫৯ একর), কল্যাণীতে সমৃধ্ধি (৫১.৪ একর), হাওড়াতে ডুমুরজালা (৫১.৪ একর) ও শিলিগুড়িতে তিস্তা (৮৪ একর)।

গীতবিতান এমন ভাবে তৈরী করা হবে যাতে শান্তিনিকেতনের পরিবেশ আরও সমৃদ্ধ হয়। এই উপনাগরিতে অত্যাধুনিক সব বন্দোবস্ত থাকবে পরিবেশ ও প্রযুক্তির মেলবন্ধন ঘটে।