All quite in the western front – Highlights of Bengal CM’s Germany Visit

0
773
Mamata With German Business Team
Mamata With German Business Team

Bengal CM’s Germany Visit – Highlights

Bengal CM’s Germany Visit – Highlights

On September 5, West Bengal Chief Minister Mamata Banerjee left for Germany from Rome, where she had gone to attend the canonisation of Mother Teresa, on the invitation of two of the leading German chambers of commerce — BVMW and the Association of German Chamber of Commerce and Industry (IHK).

Accompanying her, among others, were State Finance Minister Dr Amit Mitra, Mayor of Kolkata and the Housing and Environment Minister, Sovan Chatterjee, and MP Sudip Bandyopadhyay, departmental secretaries, a 29-member delegation of industrialists and members of the press.

Click here for details

Discussions in Dusseldorf

State Finance Minister Dr Amit Mitra invited German businessmen on Monday to attend the 3rd Bengal Global Business Summit (BGBS) scheduled to be held in the city on January 20 next year.

Dr Mitra held discussions with two important ministers of one of the economically crucial States of Germany, North Rhine-Westphalia – Gunther Horzetzky, Minister of Economic Affairs, Energy, Industry, SMEs and Crafts, and Norbert Walter Borjans, Minister of Finance.

Click here for details

Sister cities

The Mayor of Kolkata, Sovan Chatterjee initiated a dialogue with his counterpart from Duesseldorf, Giesel Thomas for a sister city partnership.

Click here for details

Meeting with BMW

On September 6, Dr Amit Mitra, accompanied by Chief Secretary, Finance Secretary, Mayor of Kolkata, Lok Sabha MP Sudip Bandyopadhyay and other delegates, and senior officials of BMP participated in a three-hour-long meeting-cum-presentation-cum-plant visit.

According to Dr Mitra, “The meeting was productive. We will carry the talks forward”. Later, he also invited his counterpart in the German state of North Rhine-Westphalia to Bengal Global Business Summit 2017.

Click here for details

Interactive sessions

On September 7, Chief Minister Mamata Banerjee addressed an exclusive interactive session, where a lot of potential investors of Germany from leading business houses were present.

Other interactive sessions between Dr Amit Mitra and Sovan Chatterjee and their counterparts were also held.

Click here and here for details

Munich meeting

Mamata Banerjee made an impassioned plea to investors, both foreign and those in the country, to invest in the State and assured them that her Government would pull out all stops to help and support investors.

Giving a personal touch to her fervent plea, the Chief Minister said, “Please consider me as your sister. Consider Bengal as your home. Bengal is the destination”.

Click here fro details

Investment potentials galore

On September 8, an interactive session was organised by the Government of West Bengal, the Indian Consulate-General in Munich, the German chamber of commerce, BVMW and the Indian chamber of commerce, FICCI in Munich.

More than 60 German companies were present to interact with the officials of the State Government and with the business delegates of Bengal. The seminar was followed by a meeting with Dr Gisela Splett, State Secretary of the Ministry of Finance of the state of Baden-Wurttemberg.

Another meeting took place with the management of Breuninger Department Store in Munich, where a Biswa Bangla store is being planned to be opened soon.

Click here for details

This was Mamata Banerjee’s first business trip after becoming the Chief Minister of West Bengal for the second successive time.

 

মুখ্যমন্ত্রীর জার্মানি সফরএক ঝলকে

জার্মানির বাণিজ্য সফর সেরে আজ দেশে  ফিরছেন বাংলার মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দোপাধ্যায়। বিএমডবলুর সঙ্গে ৩ ঘন্টার বৈঠক  সম্মেলনে বিনিয়োগকারীদের আহ্বান, কেমন ছিল এই সফর? এক নজরে দেখে নেয়া যাক:

ডুসেলডর্ফ বৈঠক

৫ই সেপ্টেম্বর হওয়া “বাংলায় শিল্প সম্ভাবনা” নামক আলোচনা সভাটির উদ্যোক্তা ছিলেন ডুসেলডর্ফ , ইন্দো-জার্মান চেম্বার অফ কমার্স, পশ্চিমবঙ্গ সরকার, কনস্যুলেট জেনারেল অফ ইন্ডিয়া, ফ্রাঙ্কফুর্ট এন্ড ফেডারেশন অফ ইন্ডিয়ান চেম্বার অফ কমার্স & ইন্ডাস্ট্রি। সভাটিতে  বক্তব্য রাখেন মাননীয় শিল্প ও বাণিজ্য মন্ত্রী অমিত মিত্র , কলকাতার মেয়র এবং আবাসন ও পরিবেশ মন্ত্রী শ্রী শোভন চ্যাটার্জী, মন্ত্রিসভা থেকে স্টেট সেক্রেটারি, অর্থনৈতিক বিষয়ক মন্ত্রী, শক্তি মন্ত্রী, বাণিজ্য মন্ত্রী, কারু মন্ত্রী, ক্ষুদ্র ও মাঝারি শিল্প মন্ত্রী। কোম্পানিগুলির মধ্যে উল্লেখযোগ্য ছিল আলগা বায়টেক, বোসন এনার্জি, ওপেরলিকন বারম্যাগ প্রমুখ ও দুই দেশ মিলিয়ে ১০০ জন মতো প্রতিনিধি ছিলেন।

বিশদে জানতে এই লিঙ্কে করুন

http://aitcofficial.org/aitc/west-bengal-seeks-closer-ties-with-germany/

 

সিস্টার সিটি

ডুসেলডর্ফ শহরের সঙ্গে তিলোত্তমা কলকাতার ‘সিস্টার সিটি’ হওয়ার বিষয়টি নিয়ে মৌ সাক্ষর  করেন কলকাতার মেয়র ও মন্ত্রী শোভন চট্টোপাধ্যায়। আগামী বছর কলকাতায় যে বিশ্ববঙ্গ বাণিজ্য সম্মেলন হচ্ছে সেখানে জার্মান শিল্পপতিদের সঙ্গে নিয়ে আসার জন্য ডুসেলডর্ফের মেয়রকে আমন্ত্রণ জানান বাংলার মেয়র। কলকাতার মেয়র শোভন চট্টোপাধ্যায় বলেন কলকাতাকে পরিষ্কার-পরিচ্ছন্ন ও সবুজায়ন করার লক্ষ্যে বেশ কিছু পদক্ষেপ নেওয়া হয়েছে।

বিশদে জানতে এই লিঙ্কে করুন

http://aitcofficial.org/aitc/duesseldorf-keen-to-be-sister-city-of-kolkata/

 

বিএমডবলুর সঙ্গে ঘন্টার বৈঠক

বিএমডবলুর উচ্চপদস্থ আধিকারিকদের সাথে তিন ঘন্টার বৈঠক করেন বাংলার এক প্রতিনিধি দল। রাজ্যের অর্থ ও শিল্পমন্ত্রী অমিত মিত্র বলেন বাংলায় বিনিয়োগ বিএমডবলুর করতে জন্য সব দরজা খোলা। বিএমডবলুর আধিকারিকরা অনেকগুলি প্রেসেন্টেশন দেখান। তিনি আরও জানান যে বাংলা বিএমডাবলুর সাথে ‘সাস্টেন্ড রিলেশনশিপ’ চায়। ইলেকট্রিক গাড়ি ও বাইক প্রকল্পে আগ্রহী বিএমডবলু, বলেন অমিত মিত্র।

বিশদে জানতে এই লিঙ্কে করুন

http://aitcofficial.org/aitc/all-options-open-for-bmw-to-invest-in-bengal-amit-mitra/

 

শিল্প সম্মেলন

মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দ্যোপাধ্যায়ের উদ্যোগে মিউনিখের সিটি সেণ্টারে অনুষ্ঠিত হয় এক শিল্প সম্মেলন। বহু ভারতীয় ও জার্মান সংস্থা এই সম্মেলনে উপস্থিত ছিলেন।

গাড়ি শিল্পের পাশাপাশি বাংলায় ম্যানুফ্যাকচারিং শিল্প গড়তে, কারখানার  সঙ্গে সঙ্গে , অনুসারী শিল্প করতেওও জার্মান শিল্পোদ্যোগীদের আহ্বান জানিয়েছেন মুখ্যমন্ত্রী। তিনি বলেন বাংলা পূর্ব এশিয়ার প্রবেশপথ। এখানে কারখানা করলে পশ্চিমবঙ্গ তো বটেই, ভারত এবং দক্ষিণ এশিয়ার বাজার পাবেন। তিনি জানান বাংলায় ল্যান্ডব্যাঙ্ক রয়েছে, জল, বিদ্যুত্, আলো প্রচুর আছে। বিনিয়োগের উপযুক্ত জায়গা রয়েছে।

সম্মেলনে বাংলার শিল্পপতিদের অনেকে গত ৫ বছরে পশ্চিমবঙ্গে এই সরকারের কাজের ভূয়সী প্রশংসা করেছেন। বলেছেন, তাঁদের এই সরকারের সময়ে কাজ করতে কোনও অসুবিধা হয়নি। সরকার এবং মুখ্যমন্ত্রী মমতা ব্যানার্জির সবরকম সহযোগিতা তাঁরা যখনই চেয়েছেন, পেয়েছেন।

বিশদে জানতে এই লিঙ্কে করুন

http://aitcofficial.org/aitc/come-to-bengal-and-invest-mamata-tells-investors-in-munich/

 

বিশ্ব বাংলা  এবার জার্মানিতেও

বৃহস্পতিবার  মুখ্যমন্ত্রীর বার্তা নিয়ে জার্মানির দক্ষিণ প্রান্তের শহর স্টুটগার্টে একটি শিল্পসভায় গিয়েছিল রাজ্য সরকারের শিল্প-প্রতিনিধিদল ৷ সেই শিল্পসভায় জার্মানির ৬০টি সংস্থা ছিল৷ তারা প্রত্যেকেই বাংলা সম্পর্কে আগ্রহ প্রকাশ করেছে৷ অমিতবাবু বলেন শিল্পসভায় একটি গুরুত্বপূর্ণ সিদ্ধান্ত নেওয়া হয়েছে৷ এখন থেকে বিশ্ববাংলার প্রোডাক্টগুলি বার্লিন, মিউনিখ, বন-সহ জার্মানির বিভিন্ন গুরুত্বপূর্ণ শহরে সরকারি-বেসরকারি বিপণিতে পাওয়া যাবে৷ এই ব্যাপারে এদিন একটি চুক্তি হয়েছে৷ বাংলার কুটির ও হস্তশিল্প সম্পর্কে জার্মান শিল্পপতিদের মধ্যে আকর্ষণ তৈরি হয়েছে৷

বিশদে জানতে এই লিঙ্কে করুন

http://aitcofficial.org/aitc/biswa-bangla-products-to-be-available-in-germany/

 

বিগত ৩৪ বছরের কর্মনাশা কর্মসংস্কৃতিকে পরাজিত করে মমতা বন্দোপাধ্যায়ের  ঐকান্তিক চেষ্টায়  গত পাঁচ বছরে বাংলা আজ অনেকটাই স্বনির্ভর, ২০১৫-১৬ আর্থিক বর্ষে দেশের উন্নতির হার যেখানে মাত্র ৭.৩% আমাদের রাজ্যে  সেখানে ১২.০২%, সেই উন্নতির ধারা কে অব্যাহত রাখতে এই জার্মানি সফর নিশ্চই আরো অনেক সাহায্য করবে।