Handloom of Bengal – ‘Banglar Taanter Haat’ to be inaugurated on 11 Sep

0
1218
Taant-saree
Taant-saree

‘Banglar Taanter Haat’ to be inaugurated on 11 Sep

‘Banglar Taanter Haat’ to be inaugurated on 11 Sep

Just before the Durga Puja, the state government is all set to organise another edition of ‘Banglar Tanter Haat’ – a fair, where the weavers of Bengal will showcase their amazing creations.

The organiser is the state micro, small and medium enterprise and textiles department. The minister of micro, small and medium enterprise, will inaugurate the fair on Sunday.

The fair has been the centre of attraction for women, as various varieties of Saaris and Salwar and other traditional apparels are showcased here. Milan Mela – the state government’s designated fair zone just off to Eastern Metropolitan Bypass – is the venue of Banglar Tanter Haat.

The weavers across the state will participate in the Haat and will sell their product. The urban population is in love with their production. A huge turnout in the fair is expected this year as it is being held just before the festive season.

But not only the woman but the men would also be happy with variety of the clothes in the haat. Various men apparels including Dhuti, Punjabi and wide variety of Fotua will be displayed.

 

পুজোর আগে শুরু হচ্ছে ‘বাংলার তাঁতের হাট’

পুজোর আগে সুখবর। রাজ্য সরকারের উদ্যোগে এ বছর দুর্গা পুজোর আগেই আবারও আয়োজন করা হচ্ছে “বাংলার তাঁতের হাট” মেলার।

বাংলার তাঁত শিল্পীরা যাতে নিজেদের শিল্পশৈলী দেখানোর সুযোগ পায়, তাই এই মেলার উদ্যোগ ক্ষুদ্র ও কুটিরশিল্প দফতর ও বস্ত্রশিল্প দফতর। রবিবার ক্ষুদ্র ও কুটিরশিল্প মন্ত্রী এই মেলার উদ্বোধন করবেন।

মেলাতে থাকবে বিভিন্ন ধরণের শাড়ি, সালোয়ার ও ঐতিহ্যবাহী বস্ত্রসমূহ। ই এম বাইপাসের ধারে অবস্থিত মিলন মেলা প্রাঙ্গনে এই মেলাটি অনুষ্ঠিত হবে।

সারা রাজ্যের সমস্ত তাঁত শিল্পী এই মেলায় অংশ নেবেন ও নিজেদের জিনিসপত্র বিক্রি করতে পারবেন। বিগত কয়েক বছরে দেখা গেছে শহরের মানুষ ওনাদের কাজকে খুব পছন্দ করছেন, তাই, আশা করা যায় পুজোর আগেই এই মেলাকে কেন্দ্র করে ভালো সাড়া পাওয়া যাবে।

শুধু মহিলা নন, পুরুষদের জন্যও মেলাতে থাকবে নানা সমাহার। যেমন ধুতি, পাঞ্জাবি ও প্রচুর ধরণের ফতুয়া মেলায় পাওয়া যাবে।