City of Joy Kolkata ranked 62nd among global destination cities

0
1762
Kolkata
Kolkata

Kolkata ranked 62nd among global destination cities

Kolkata ranked 62nd among global destination cities

A recent study has ranked Kolkata among the top 100 destination cities for the year 2016. The study, undertaken by a major multinational financial services corporation, titled ‘Global Destination Cities Index’ for 2016, placed Kolkata at number 62.

The sixth edition of the Global Destinations Cities Index provides a ranking of 132 most visited cities around the world by projecting ‘visitor volume’ and ‘spend estimates’ for the particular calendar year.

Bengal government has given a special attention to tourism as a way of revenue generation. Several steps have already been taken up to woo overseas tourists.

The state government has initiated a ‘Teresa Tour’ project, eyeing overseas tourists’ volume in Kolkata, and will formulate a home-stay policy soon for better accommodation of foreign tourists.

The Bengal hills – comprising Darjeeling, Kurseong, Kalimpong, Pedong, Mirik, Sandakphu, Siliguri, Samsing, Dooars Valley, Lava and many others – have proven to be unforgettable for foreigners.

 

 ‘গ্লোবাল ডেস্টিনেশন’ হিসেবে বিশ্বে ৬২তম স্থান কলকাতার

সাম্প্রতিক এক সার্ভেতে দেখা গেছে যে বিশ্বের সেরা গন্তব্য শহরগুলির মধ্যে কলকাতা ৬২তম স্থান অধিকার করেছে।
নামী বহুজাতিক ফিনান্সিয়াল সার্ভিসেস কর্পোরেশনের উদ্যোগে করা হয় “গ্লোবাল ডেস্টিনেশন সিটিস ইন্ডেক্স” শীর্ষক এই সার্ভে। পর্যটকের সংখ্যা ও খরচের ভিত্তিতে বিচার করা হয়েছে বিশ্বের ১৩২ টি শহরকে ।
২০১১ সাল থেকেই পশ্চিমবঙ্গ সরকার পর্যটনের ওপর খুব জোর দিচ্ছে । বিদেশী পর্যটক টানতেও বিভিন্ন ব্যবস্থা নেয়া হচ্ছে। ‘টেরেসা ট্যুর’ চালু করা হয়েছে বিদেশী পর্যটকদের আরও আকৃষ্ট করতে। হোমস্টে পর্যটনের ওপরেও জোর দেওয়া হয়েছে।
দার্জিলিঙ, কার্শিয়াং, কালিম্পঙ, পেডং, মিরিক, সান্দাকফু, শিলিগুড়ি, সামসিং, ডুয়ার্স উপত্যকা সহ সারা রাজ্যজুড়েই বিদেশী পর্যটকদের ভিড় প্রমান করে দিচ্ছে যে বিশ্বের পর্যটন মানচিত্রে জায়গা করে নিয়েছে বাংলা।