New health policy on anvil for Bengal

0
1071
Doctors Day - India
Doctors Day - India

New health policy on anvil for Bengal

New health policy on anvil for Bengal

Chandrima Bhattacharya, chairperson of the West Bengal Medical Service Corporation (WBMSC) said on Friday that the Bengal government is mulling formulation of a new health policy.

The state government could possibly invite physicians from outside the state. The state is ready to welcome investment in health sector.

She also said the state Health department’s special focus is on the poor, mother, children and elderly, and those living in under-served areas. The department is emphasising on development and maintenance of standards of service in hospitals and health care facilities.

There are 12 medical colleges and hospitals, four homeopathic medical colleges and hospitals, three Ayurvedic colleges and hospitals and three dental colleges and hospitals in the state. Many such institutions are soon to come up.

Chandrima Bhattacharya added that as Mamata Banerjee is looking after the state Health department, people from all walks of life now feel safe in the state.

 

নতুন স্বাস্থ্য নীতি তৈরী করবে রাজ্য সরকার

ওয়েস্ট বেঙ্গল মেডিকেল সার্ভিস কর্পোরেশনের চেয়ারপার্সন চন্দ্রিমা ভট্টাচার্য শুক্রবার জানান রাজ্য সরকার নতুন স্বাস্থ্য নীতি প্রণয়ন করতে চলেছে। সম্ভবত রাজ্য সরকার ভিনরাজ্যের ডাক্তারদের এখানে আসার জন্য আমন্ত্রণ জানাবে। রাজ্য সরকার স্বাস্থ্য ক্ষেত্রে লগ্নি আনতেও আগ্রহী।
তিনি আরো জানান, রাজ্য স্বাস্থ্য দফতর মূলত শিশু, নারী, বয়স্ক, দরিদ্র ও পিছিয়ে পড়া মানুষদের পরিষেবা প্রদানে জোর দিচ্ছে। হাসপাতাল ও স্বাস্থ্য কেন্দ্রগুলির পরিকাঠামো উন্নয়নেও জোর দিচ্ছে সরকার।
এই মুহূর্তে রাজ্যে ১২টি মেডিকেল কলেজ ও হাসপাতাল, চারটি হোমিওপ্যাথি মেডিকেল কলেজ ও হাসপাতাল, তিনটি আয়ুর্বেদিক কলেজ ও হাসপাতাল এবং তিনটি ডেন্টাল কলেজ ও হাসপাতাল রয়েছে। আরও নতুন কলেজ ও হাসপাতাল তৈরী করা হবে বলেও তিনি জানান।
তিনি আরো জানান, যেহেতু স্বয়ং মমতা বন্দ্যোপাধ্যায় এই দপ্তরটির দায়িত্বে আছেন, রাজ্যের সকল শ্রেণীর মানুষ নিজেদের স্বাস্থ্য নিয়ে এখন অনেকটা নিশ্চিন্ত বোধ করেন।