Didi Mamata acts motherly for poors – Bengal Govt to provide food to city street dwellers

0
768
Mamata
Mamata

Bengal Govt to provide food to city street dwellers

Bengal Govt to provide food to city street dwellers

In a unique initiative, the State Food Supply Department has taken up an elaborate scheme to provide free food to street dwellers living in areas under Kolkata Municipal Corporation (KMC).

The civic body has been asked to prepare a list of the people who live on the pavements across the city.

This is for the first time that any State Government is preparing a detailed scheme to ensure food security for pavement dwellers and beggars. The Food Supply Minister has said that ration cards will be prepared for these pavement dwellers so that they can get free food grains. More than 4,000 pavement dwellers have been identified in the city initially, who would be given special food packages. Rice, wheat and other food grains would be provided to them free of cost. The pavement dwellers from the districts will also be included in the scheme in the course of time.

The Chief Minister of Bengal, Mamata Banerjee had launched the Khadya Sathi Scheme last January. Under this scheme more than 8 crore, or almost 90% of the State’s population, have been getting rice and wheat at Rs 2 per kg.

 

ফুটপাথবাসীদের খাদ্য নিরাপত্তা সুনিশ্চিত করল রাজ্য সরকার

 

রাজ্য খাদ্য সরবরাহ দপ্তর কলকাতার ফুটপাথবাসীদের খাদ্য নিরাপত্তা সুনিশ্চিত করার পরিকল্পনা গ্রহণ করেছে, যা নিঃসন্দেহে একটি অনন্য উদ্যোগ। শহর জুড়ে যেসব নাগরিক ফুটপাথে বসবাস করেন তাদের একটি তালিকা তৈরি করতে বলা হয়েছে।

এই প্রথমবার কোন রাজ্য সরকার ফুটপাথবাসী এবং ভিক্ষুকদের খাদ্য নিরাপত্তা সুনিশ্চিত করার জন্য একটি বিস্তারিত পরিকল্পনা গ্রহণ করেছে। খাদ্য সরবরাহ মন্ত্রী বলেন, এই ফুটপাথবাসীদের জন্য রেশন কার্ড প্রস্তুত করা হবে, যাতে তারা বিনামূল্যে খাদ্যশস্য পেতে পারেন।

প্রাথমিকভাবে, শহরের ৪,০০০ এর বেশি ফুটপাথ বাসীকে চিহ্নিত করা হয়েছে যাদের এই বিশেষ খাদ্য প্যাকেজ দেওয়া হবে। বিনামূল্যে তাদের ধান, গম ও অন্যান্য খাদ্যশস্য দেওয়া হবে। জেলার ফুটপাথবাসিন্দাদেরও কালক্রমে এই পরিকল্পনার অন্তর্ভুক্ত করা হবে।

এই বছরের জানুয়ারি মাসেই খাধ্য সাথী প্রকল্প চালু করেছেন রাজ্যের মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দ্যোপাধ্যায়। এই প্রকল্পের দ্বারা রাজ্যের ৮ কোটি-রও বেশি, বা প্রায় ৯০ শতাংশ, মানুষ ২ টাকা কেজি দরে চাল ও গম পাচ্ছে।