Bengal Healthcare Update – e-Health centre launched in New Town

0
693
Doctors Day - India
Doctors Day - India

e-Health centre launched in New Town

e-Health centre launched in New Town

A new e-Health centre at New Town was inaugurated by the State Urban Development Minister on Tuesday. The New Town Kolkata Development Authority (NKDA) West Bengal will run the service mainly for the people of low income group.

The e-Health service will now be available in three places of the New Town.

The e-health centre will have a general physician and paramedical staff. The centre is charging only Rs 50 for its service. It is pocket friendly and many poor people could avail this facility.

A patient can undergo preliminary check-ups and consult a doctor online from the e-health centre. It will cater to first aid and other basic primary healthcare requirements, like sugar and pressure tests. The reports will be sent online to the doctors. Then the doctors will give the necessary advice.

New Town, being a sophisticated township has planed many new initiatives. The city is being made with top class facilities in the line of reputed in cities across the globe. New Town will also house some private hospitals which are in the making.

 

নিউটাউনে চালু হল ই-হেল্থ সেন্টার

নিউ টাউনে একটি নতুন ই-হেল্থ সেন্টার চালু হল। মঙ্গলবার মাননীয় পৌর ও নগরোন্নয়ন মন্ত্রী এই সেন্টারের উদ্বোধন করেন। সাধারণ নাগরিকদের চিকিৎসার চাহিদা পূরণ করতে পশ্চিমবঙ্গের নিউ টাউন কলকাতা ডেভেলপমেন্ট কর্তৃপক্ষ এই সেন্টারটি চালু করল।

বর্তমানে নিউ টাউনের তিনটি জায়গায় এই ই-হেল্থ কেয়ার পরিষেবা চালু হবে। কেন্দ্রগুলি – স্বপ্নভোর এবং অ্যাকশান এরিয়ায় অবস্থিত।

এই ই-হেল্থ সেন্টারগুলিতে সাধারণ চিকিৎসকরা ছাড়াও প্যারামেডিক্যাল কর্মীরা থাকবেন। সেবা কেন্দ্রের চার্জ মাত্র ৫০ টাকা। এর ফলে গরীব মানুষরা সহজেই এখানে চিকিৎসার সুবিধা পাবেন।

এই কেন্দ্রে রোগীরা তাদের প্রাথমিক চেক আপ করানোর পাশাপাশি ডাক্তারের সঙ্গে আলোচনা করে তাদের থেকে বিভিন্ন পরামর্শ নিতে পারবেন। এখানে বিভিন্নন প্রাথমিক চিকিৎসা যেমন – সুগার, প্রেসার ইত্যাদি পরীক্ষার ব্যবস্থা রয়েছে। অনলাইনে ডাক্তারদের কাছে রিপোর্ট পাঠানো হবে এবং তারপর ডাক্তাররা প্রয়োজনমতো পরামর্শ দেবেন।

নিউ টাউনের সৌন্দর্যায়নের জন্য ইতিমধ্যেই অনেক পদক্ষেপ নেওয়া হয়েছে। এছাড়াও এখানে বেশ কিছু বেসরকারি হাসপাতালও তৈরি হচ্ছে।