Bengal Transport moving London way – Smart cards to facilitate passengers using Bengal State Transport

0
1374
Oyster Card London
Oyster Card London

Smart cards to facilitate passengers using Bengal State Transport

Smart cards to facilitate passengers using Bengal State Transport

In a bid to make traveling in buses convenient, the State Transport Corporation will soon introduce smart card facilities on the lines of Metro Railway. This will be very useful for passengers. Firstly, it will be for the AC buses and then for non-AC ones.

Electronic ticketing through smart cards will provide cashless convenience to passengers with prepaid recharge options. Passengers need to swipe the smart card through Electronic Ticket Machines (ETMs) at the time of boarding buses.

Primarily, bus conductors will have hand-held ETMs which they will use to validate the card. Later on we will try to install validators at the front and rear doors of buses for passengers to swipe the cards

A passenger would be able to verify his smart card holding it close to the ETMs and its validity period, permitted origin and destinations for travel would be automatically displayed on the LCD of the machine, he said adding that ETMs would also have route details.

As these cards are open ended passes, passengers can travel in any bus up to any distance on any day till value is available in it.

Aahiritola Sarbojanin Durga Puja 2016,77th Year - Innaguration by Mamata Banerjee
Aahiritola Sarbojanin Durga Puja 2016,77th Year – Innaguration by Mamata Banerjee

যাত্রীদের সুবিধার জন্য স্মার্ট কার্ড চালু করছে পরিবহন দপ্তর

যাত্রীদের জন্য বাসযাত্রাকে আরো সুবিধাজনক করে তোলার লক্ষ্যে উদ্যোগী হল রাজ্য পরিবহন দপ্তর। শীঘ্রই মেট্রো রেলের মত স্মার্ট কার্ড নিয়ে আসতে চলেছে পরিবহন দপ্তরটি। প্রাথমিক পর্যায়ে বাতানুকূল বাস ও পরবর্তীতে সব বাসের জন্য এই সুবিধা পাওয়া যাবে।

ইলেক্ট্ক্স টিকিটিং পদ্ধতির এই স্মার্ট কার্ডগুলি ব্যবহার করলে যাত্রীদের আর কোনো টাকা পয়সা সঙ্গে নিয়ে ঘুরতে হবে না, তারা প্রিপেড পদ্ধতিতে স্মার্ট কার্ডে টাকা ভরে রাখতে পারবে। বাসে ওঠার সময় এই কার্ডটি ইটিএম মেশিনে প্রবেশ করালেই হবে।

প্রাথমিকভাবে বাস কন্ডাক্টররা ইটিএম মেশিন নিয়ে যাত্রীদের কাছে যাবে, পরবর্তীকালে বাসের দুটি দরজাতেই এই মেশিন বসানো হবে।

এই কার্ডগুলিকে ইটিএম মেশিনের মধ্যে প্রবেশ করালেই ওই কার্ড ও তার গন্তব্য সম্বন্ধে যাবতীয় তথ্য পাওয়া যাবে।  এই কার্ডগুলি ব্যবহার করে যেকোনো দিন যেকোনো রুটের বাসে যেকোনো গন্তব্যে যাওয়া যাবে যতক্ষন কার্ডটিতে টাকা বাকি থাকবে।