Old is Gold – HIDCO to set up a habitat for senior citizens in New Town

0
887
Mamata
Mamata

HIDCO to set up a habitat for senior citizens in New Town

HIDCO to set up a habitat for senior citizens in New Town

West Bengal Housing Infrastructure Development Corporation (WBHIDCO) has planned to set up a habitat for senior citizens in New Town. This is for the first time when such a step has been taken by a state government agency.

Bengal Chief Minister Mamata Banerjee has named the project as Snehadiya. The foundation stone would be laid next week. Mackintosh Burn has been entrusted to construct the building which will come up on 1 acre of land situated opposite Swapno Bhor senior citizen’s park whose name has also been given by the Chief Minister. Altogether 102 rooms will be constructed along with a guest house comprising six rooms.

The time to complete the project is three years. It has been decided that 75 per cent of the price paid on entry will be refunded to the occupant or the heirs in case of a vacancy.  The cost of food and maintenance will be charged on a monthly basis.

This will be for the first time when a hydro therapy unit will be set up for the occupants.

As many elderly people suffer from Arthritis, knee related problems and joint pains, hydro therapy could be of great help as it reduces the pain and helps to regain muscular strength. It also helps to release stress and generates overall well being. Some good gymnasiums in the city have set up hydro therapy units for the members. .

The occupants are automatically eligible to be members of Swapno Bhor and use its library, games as well as take part in cultural activities.

It may be mentioned that Swapno Bhor, the senior citizen’s park is the one of its kind in the state. The two storey building houses a library, cafeteria, games room and an auditorium where cultural programmes and discussions of various topics are frequently held. There is a lush green lawn which is a special attraction and is being used by the morning walkers.

 

নিউটাউনে একটি বৃদ্ধাশ্রম তৈরির সিদ্ধান্ত নিয়েছে হিডকো

মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দ্যোপাধ্যায়ের অনুপ্রেরণায় হিডকো নিউটাউনে একটি বৃদ্ধাশ্রম গড়ে তোলার সিদ্ধান্ত নিয়েছে। এই প্রথম কোন রাজ্য সরকার এই প্রকল্প গ্রহণ করলেন। মুখ্যমন্ত্রী এই প্রকল্পটির নাম রেখেছেন ‘স্নেহাদীয়া’।

আগামী সপ্তাহে এই প্রকল্পটির শিলান্যাস হবে। ম্যাকিনটোশ বার্ন কোম্পানি এক একর জমির ওপর এই প্রকল্পটির নির্মাণের দায়িত্ব পেয়েছেন। মুখ্যমন্ত্রীর নামকরণ করা ‘স্বপ্নভোর’ নামক প্রবীণ নাগরিকদের জন্য করা পার্কটির বিপরীতে এটি গড়ে উঠবে। সব মিলিয়ে ১০২টি ঘর থাকবে এই প্রকল্পতে, অতিথিদের জন্য ৬টি ঘর রাখা হয়েছে।

এই প্রকল্পটি শেষ করতে সময়সীমা ধার্য করা হয়েছে তিন বছর। এখানে যারা থাকবেন, সেই সকল আবাসিকরা যখন তাদের ঘর খালি করে দেবেন, তখন তাদের জমা দেওয়া অর্থের ৭৫ শতাংশ ফেরত পাবেন। তাদের খাওয়া ও বাড়িটির রক্ষণাবেক্ষনের খরচ প্রতি মাসে নেওয়া হবে। এখানে আবাসিকদের জন্য হাইড্রো থেরাপির বন্দোবস্ত থাকবে, এই সুবিধাটিও একেবারে নতুন।

অনেক প্রবীণ নাগরিকরাই বাত ও অন্যান্য নানারকম ব্যাথার স্বীকার হয়ে থাকেন, হাইড্রো থেরাপির মাধ্যমে সেইসব রোগের অনেকটাই উপশম হবে বলে আশা করা যায়। এখানকার আবাসিকরা সরাসরিভাবে স্বপ্নভোর পার্কটির সদস্যপদ লাভ করবেন ও সেখাকার লাইব্রেরি ব্যবহার করতে পারবেন ও ওখানকার সাংস্কৃতিক ও অন্যান্য অনুষ্ঠানেও অংশগ্রহণ করতে পারবেন।

প্রসঙ্গত বলা যেতে পারে, স্বপ্নভোর পার্কটি একেবারে অনন্য। এখানে একটি দ্বিতল বাড়িতে লাইব্রেরি, ক্যাফেটেরিয়া, গেমস রুম ও প্রেক্ষাগৃহ বর্তমান। এই প্রেক্ষাগৃহে প্রায়ই বিভিন্ন সাংস্কৃতিক অনুষ্ঠান ও আলোচনা সভা আয়োজিত হয়ে থাকে। এখানে বাড়িটির বাইরে চারপাশে একটি সবুজ চত্বর আছে, যেটি এখানকার মুখ্য আকর্ষণ, এখানে প্রাতঃভ্রমণকারী প্রতিদিন ভ্রমণ করতে আসেন।