Bengal Govt to provide tabs to Self Help Groups for paddy procurement

0
709
Agriculture in India
Agriculture in India

Bengal Govt to provide tabs to SHGs for paddy procurement

Bengal Govt to provide tabs to SHGs for paddy procurement

State Food and Supplies department has decided to provide tabs to various Self Help Groups through whom the department would procure paddy.

State Food and Supplies Minister announced the scheme at a programme in Nadia. He said that around 10,000 Self Help Groups would be engaged from whom the state government would procure paddy at a price fixed by the government. Each Self Help Group would be given a tab so that the work can be done more smoothly.

He said that the matter relating to the procurement of paddy would be decided in the block or district level. Various blocks would shift the responsibility to the mouza level where these Self Help Groups would manage various issues.

One Self Help Group will be assigned to take care of three mouzas. One person in the Self Help Group will have the responsibilities to collect all the paddies from the mouza. Then they will inform the department which will take the paddies from them through the rice mills. Around Rs 32 per quintal paddy would be given as the wage to the Self Help Groups as commission.

 

 

ধান সংগ্রহ করতে স্বনির্ভর গোষ্ঠীর সাহায্য নেবে রাজ্য সরকার

ধান সংগ্রহ করতে এবার স্বনির্ভর গোষ্ঠীর সাহায্য নেবে রাজ্য খাদ্য সরবরাহ দপ্তর।কাজ আরও সহজ করতে  তাদের ট্যাব দেওয়ার সিদ্ধান্ত নিয়েছে খাদ্য সরবরাহ দপ্তর।

নদিয়ায় একটি অনুষ্ঠানে এই পরিকল্পনার কথা ঘোষণা করেন রাজ্য খাদ্য ও সরবরাহ মন্ত্রী। তিনি জানান, প্রায় দশ হাজার স্বনির্ভর গোষ্ঠীকে রাজ্য খাদ্য ও সরবরাহ দপ্তরের এই কাজে নিয়োজিত করা হবে। প্রতিটি স্বনির্ভর গোষ্ঠীকে একটি করে ট্যাব দেওয়া হবে যাতে তারা আরও সহজে কাজ করতে পারে।

তিনি বলেন, ধান সংগ্রহ করার বিষয়টি ব্লক বা জেলা পর্যায়ে সিদ্ধান্ত হবে। বিভিন্ন ব্লক এই দায়িত্ব মৌজাগুলিকে দিয়ে দিয়েছে যেখানে স্বনির্ভর গোষ্ঠী বিভিন্ন বিষয় দেখাশোনা করে।

এক একটি স্বনির্ভর গোষ্ঠী ৩টি মৌজা পরিচালনার দায়িত্বে থাকবে। স্বনির্ভর গোষ্ঠীর মধ্যে একজন মৌজা থেকে ধান সংগ্রহের দায়িত্বে থাকবে। তারপর তারা দপ্তরকে জানিয়ে দেবে। চাল কলের মাধ্যমে দপ্তর সেই ধান সংগ্রহ করবে। প্রতি কুইন্টাল ধান ৩২ টাকা কমিশন হিসেবে দেওয়া হবে স্বনির্ভর গোষ্ঠীগুলিকে।