Bengal Tourism Update – Bengal Govt to set up Tourist Amenity Centres beside national highways

0
394
Mamata
Mamata

Bengal Govt to set up Tourist Amenity Centres beside national highways

Bengal Govt to set up Tourist Amenity Centres beside national highways

Ever since she became Chief Minister, Mamata Banerjee’s aim has been to make Bengal an ideal destination for tourists. She has taken various measures towards this goal.

One of them being taken up now is the construction of Tourist Amenity Centres besides the national highways crisscrossing the State. West Bengal Tourism Corporation Limited is in talks with the various petrol pump owners who have facilities on the national highways, to use vacant land around their setups to build Tourist Amenity Centres, in collaboration with private organisations.

Each Tourist Amenity Centre would be equipped with a cafeteria, a restaurant with an in-house kitchen, a small medicine shop and a stationery store. Ramps would be built for wheelchair-bound people. Each centre would also have a special room where mothers would have the privacy to breast-feed their children.

Bengal is quickly becoming a hot destination for tourists, both Indian and international. A massive advertising campaign is already on, where Bengal has been dubbed as the “Sweetest Part of India”. Shah Rukh Khan has been appointed as the State’s brand ambassador.

Bengal is unique in the sense that it is the only State which stretches from the high mountains to the sea. Chief Minister Mamata Banerjee is aiming to make the State with such a diversity of ecosystems the number one in the country in terms of tourist visits, from the current number five.

জাতীয় সড়কের ধারে তৈরি হচ্ছে ‘সুবন্দোবস্ত সেন্টার’

মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দ্যোপাধ্যায়ের লক্ষ্য, পর্যটনে বাংলা আগামী দিনে দেশের মধ্যে এক নম্বর স্থান দখল করবে। এই লক্ষ্যে এগিয়ে চলেছে পশ্চিমবঙ্গ পর্যটন উন্নয়ন কর্পোরেশন লিমিটেড। এবার পর্যটক টানতে নয়া উদ্যোগ গ্রহণ করল পর্যটন দপ্তর। দেশ ও বিদেশের পর্যটকদের আকর্ষণ করতে তৈরি করছে ‘ট্যুরিস্ট অ্যামিনিটি সেন্টার’ বা ‘পর্যটক সুবন্দোবস্ত সেন্টার’।

মূলত বাংলার পর্যটনে সাধারণ মানুষের মধ্যে আগ্রহ বাড়াতে এই পদক্ষেপ নিয়েছে পর্যটন বিভাগ। এর আগেই পর্যটন বিভাগ সারা বিশ্বের কাছে বাংলার পর্যটনকে তুলে ধরতে শাহরুখ খানকে বিজ্ঞাপনে ব্যবহার করেছে। পর্যটন দপ্তরের ট্যাগ লাইন ‘বেঙ্গল – দ্য সুইটেস্ট পার্ট অফ ইন্ডিয়া’ ইতিমধ্যেই যথেষ্ট সাড়া ফেলেছে দেশে ও বিদেশের পর্যটকদের কাছে।

এবার রাজ্যের মধ্যে দিয়ে যাওয়া জাতীয় সড়কের ওপর ‘সুবন্দোবস্ত সেন্টার’ তৈরি করে দেশ ও বিদেশের পর্যটকদের চমক দিতে চলেছে পর্যটন দপ্তর। দেশি ও বিদেশি পর্যটকদের কাছে ঝঞ্ঝাট মুক্ত ও নিশ্চিত যাত্রা তুলে ধরতে পর্যটন বিভাগ এই পরিকল্পনা নিয়েছে।

পর্যটকদের জন্য ‘সুবন্দোবস্ত সেন্টার’ গুলোর পরিকাঠামো কেমন হবে? প্রত্যেক ট্যুরিস্ট অ্যামিনিটি সেন্টারে থাকছে একটি করে ক্যাফেটেরিয়া, একটি রান্নাঘর সহ রেস্টুরেন্ট, ছোট ওষুধের দোকান এবং নিত্য প্রয়োজনীয় ও অপরিহার্য জিনিসের একটি করে দোকান। প্রতিবন্ধীদের প্রবেশের জন্য থাকবে আলাদা ঢালু রাস্তা। শিশুদের স্তন দুগ্ধ পান করানোর জন্য মহিলাদের জন্য থাকবে আলাদা ঘর। এ ছাড়াও মহিলা ও পুরুষদের জন্য থাকবে আলাদা শৌচালয়। এই সমস্ত সুযোগ-সুবিধার বাইরেও প্রত্যেক সুবন্দোবস্ত সেন্টারের মধ্যে থাকবে বিনা খরচে ওয়াইফাই ব্যবস্থা। সেন্টারের বাইরে থাকবে গাড়ি পার্কিঙের জন্য পর্যাপ্ত জায়গা।

কলকাতা থেকে বকখালি পর্যন্ত দক্ষিণ ২৪ পরগনায় ৪টি পর্যটকদের জন্য সুবন্দোবস্ত সেন্টার তৈরি করা হচ্ছে। বাকি ৩টে তৈরি হচ্ছে কলকাতা থেকে দিঘা রুটে।