Bengal excels in providing drinking water to villages, control pollution

0
629
Drinking Water
Drinking Water

Bengal excels in providing drinking water to villages, control pollution

Bengal excels in providing drinking water to villages, control pollution

Adding another feather in its cap Bengal now excels in providing drinking water to the villages as well as in controlling pollution by technical means.

The State Public Health Engineering department has now requested for a package of Rs 10,000 Cr for carrying out a project to provide arsenic and fluoride-free drinking water to all the villages in the State.

Incidentally, Bengal has been the first and only State to start using the mobile app to pinpoint water sources for drinking water and map it with Geo-tag, which was devised by the Central Ministry.

The State PHE department has installed 217 laboratories to constantly check the quality of ground water. Also, all tube wells are being pinpointed by GI mapping. The laboratories have been given smart phones to do the mapping through the mobile app. Incidentally, Bengal also holds the first place in creating the number of laboratories to research on water quality.

 

দূষণমুক্ত পানীয় জল সরবরাহের জন্য সারা দেশে নজির গড়ল বাংলা

বাংলার মুকুটে যোগ হল আরও একটি পালক। গ্রামে গ্রামে পানীয় জল পরীক্ষাগারে প্রযুক্তির ব্যবহার ও দূষণ নিয়ন্ত্রণে এগিয়ে থাকার সুবাদে অন্য রাজ্যের তুলনার এগিয়ে বাংলা।

রাজ্যকে আর্সেনিক ও ফ্লোরাইড দূষণমুক্ত করতে জনস্বাস্থ্য কারিগরি দফতরের প্রতিনিধিরা ১০ কোটি টাকার একটি প্রেজেন্টেশন দেবে।

ঘটনাচক্রে, বাংলাই প্রথম রাজ্য যারা কেন্দ্রের গ্রামীণ জলসরবরাহ মন্ত্রকের তৈরি মোবাইল অ্যাপ ব্যবহার করে। জলের উৎস চিহ্নিত করে তা অ্যাপের মাধ্যমে আপলোড করে দিলে টা আপনাআপনিই অক্ষাংশ ও দ্রাঘিমাংশ এবং ছবি তোলার তারিখ ও সময় সহ জিও ট্যাগ করে নেবে।

রাজ্যের জনস্বাস্থ্য কারিগরি দফতর রাজ্যব্যাপী ২১৭ টি ল্যাবরেটরির মাধ্যমে প্রতিনিয়ত পানীয় জলের গুনমান পরীক্ষা করে চলেছে। এছাড়া প্রতিটি নলকূপকে ভৌগলিকভাবে চিহ্নিত করে তাঁর জি আই এস ম্যাপিং করা হচ্ছে এবং রাজ্যের প্রতিটি ব্লকে সমস্ত নলকূপকে পর্যবেক্ষণের আওতায় আনা হচ্ছে। প্রতিটি ল্যাবরেটরিকে স্মার্ট ফোন দেওয়া হয়েছে সার্ভে করার জন্য। ঘটনাচক্রে, পানীয় জল পরীক্ষাগারের সংখ্যার বিচারেও দেশে প্রথম বাংলা।