Food Festival Closes with a record turnout – Ahare Bangla records unprecedented 1.5 lakh footfall

0
1358
Ahare Bangla 2016
Ahare Bangla 2016

Ahare Bangla records unprecedented 1.5 lakh footfall

Ahare Bangla records unprecedented 1.5 lakh footfall

“Ahare Bangla” – the biggest food festival in the country – recorded an unbelievable 1.5 lakh footfall in the past five days compared to that of 65,000 last year. The turnover during this period was Rs 2.5 crore which is double the amount earned last year from the festival.

The festival has become one of the most popular fair organised by the state government in Milan Mela Ground resulting in increase in footfall and quantum of business by manifold. Tuesday was the last day of the festival that had begun on October 21.

Last year the total footfall was around 65,000. This time it has gone up to around 1.5 lakh tillTuesday evening. At the same time, the total amount of sale in the festival had gone up to Rs 2.5 crore compared to that of Rs 1.25 crore in 2015.

It may be mentioned that the festival is one of the pet projects of the Chief Minister Mamata Banerjee and she had inspired all the senior officials of the concerned departments to take necessary steps to make the festival more popular as it was not only for amusement of the people but it also provides a platform for good business to the people involved in food industry.

Many traders from the rural parts of the State, who participated in the festival, had got opening to initiate their business in the city and its adjoining areas with support of investors here.

This was the first time when a separate block has been created as “International Pavilion” where four countries China, Russia, Bangladesh and Bhutan had participated. There were some stalls in the food festival where there always used to be queue of people to take food from the counters. Thus based on popularity, three awards were given.

The award for “most innovative recipe” was given for a preparation called duck-a-salan and it was prepared by Sigree restaurant.

West Bengal Livestock Development Corporation had won the award for preparing the most popular food in the festival which is a duck roast and the All Fish Restaurant of West Bengal Fisheries Development Corporation (WBFDC) had received the award for the most popular restaurant in the festival. There always used to be queue of people in the restaurant of the WBFDC in the festival because of the “mouth watering” preparations it had served.

Ahare Bangla 2016
Ahare Bangla 2016

দ্বিতীয় বছরে জনপ্রিয়তার তুঙ্গে ‘আহারে বাংলা’

দেশের বৃহত্তম খাদ্য উত্সব ‘আহারে বাংলা’ এবার সব রেকর্ডকে ছাপিয়ে গেল। গত বছর যেখানে জনসমাগম হয়েছিল ৬৫ হাজার, এবারে সেখানে ৫ দিনে জনসমাগম হল ১.৫ লক্ষ মানুষের। এবারের উত্সবে প্রায় ২.৫ কোটি টাকার মত বাণিজ্য হয়েছে যেটি আগের বছরের দ্বিগুন।

মিলন মেলায় অনুষ্ঠিত রাজ্য সরকারের পরিচালিত এই মেলাটি মাত্র এই দুবছরেই শ্রেষ্ঠ মেলার একটিতে পরিণত হয়েছে, শুধুমাত্র জনসমাগমের দিক দিয়ে না, ব্যবসার দিক দিয়েও।

প্রসঙ্গত বলা যেতে পারে এই মেলাটি মাননীয়া মুখ্যমন্ত্রীর অন্যতম প্রিয় প্রকল্পের একটি। কারণ এর মাধ্যমে শুধু যে জনসমাগম বা মনোরঞ্জন হয় তাই নয় বরং খাদ্যশিল্পে জড়িয়ে থাকা একটি বিরাট অংশের মানুষের ভালো পরিমান আয় হয় এই মেলাটিকে কেন্দ্র করে। তাই মুখ্যমন্ত্রী সংশ্লিষ্ট দফতরের আধিকারিকদের নির্দেশ দিয়েছিলেন যে এই মেলাটিকে জনপ্রিয় করে তুলতে সরকার যেন প্রয়োজনীয় সব ব্যবস্থা গ্রহণ করে।

অনেক গ্রামীণ ব্যবসায়ী যারা এই খাদ্যশিল্পে নিযুক্ত আছেন তারা এই মেলার মাধ্যমে এখানকার উদ্যোগপতিদের সহায়তায় কলকাতা ও তার পার্শবর্তী অঞ্চলে বাণিজ্য শুরু করার সুযোগ পেলেন।

এই প্রথম বার এখানে বিদেশি খাবারের জন্য একটি আলাদা বিভাগ করা হয়েছিল, যেখানে চীন, রাশিয়া, ভুটান ও বাংলাদেশ অংশগ্রহণ করেছিল তাদের জনপ্রিয় খাদ্যভান্ডারের ঝাঁপি নিয়ে। কিছু কিছু খাবারের স্টলে সবসময় লাইন দেখা গেছে খাবার নেওয়ার জন্য। এই জনপ্রিয়তার ওপর ভিত্তি করে তিনটি পুরস্কারও প্রদান করা হয়েছে।

শীঘ্রই রেস্টুরেন্টের “ডাক-এ-সালান”, সব থেকে নতুনত্ব খাবারের পুরস্কার পেয়েছে। রাজ্য প্রাণী সম্পদ দফতরের ডাক-রোস্ট পেয়েছে সব থেকে জনপ্রিয় খাবারের তকমা। রাজ্য মত্স দফতরের সবকটি স্টল জনপ্রিয়তম রেস্টুরেন্টের খেতাব পেয়েছে।