Miracle of Lord Jagannath,Puri in Odhisa- Puri a Holy Place of Lord Vishnu Called Lord Jagannath

0
4369
Jagannath Balabhadra Subhadra
Jagannath Balabhadra Subhadra
Puri - Jagannath Mahaprasad 2
Puri – Jagannath Mahaprasad 2

Sri Sri Jagannath Temple in Puri Thriller signs.

(If you like the opportunity to let others Like & Share)
.

Rath Yatra Puri
Rath Yatra Puri

Kitchen of Puri Jagannath temple is also called the mysterious and the large kitchen. Why is it called mysterious we will explain to you briefly about the kitchen.

We all visit Puri and know more or less about his miracles around kitchen, here are going to discuss in more detail.


  1. The various products in the kitchen to cook has no modern equipment with electrical power or mechanical instruments are not used. On any given day Lord’s servants are working under the oil lamps or lamp hanging from top, below his servants work with number of open wood fire, already done cooking.
    .
    II. The kitchen can cook quickly for about ten thousand people sitting together in a one-day to have the preparations which are offered to Lord Jagannath. Normally people get offered ‘prasad’ food for about five thousand daily visitors.
    .
  2. The kitchen is divided into 9 part. Two part is about 2500 sq.ft. other 7 are little less than them. The kitchen has 752 stoves made of clay, each of which has 3 square feet and a height of about 4 feet.
    .
  3. Stoves will have nine vessels one on another. The lower most vessels located below put into the fire, but boiling starts from the top vessel first; at the end bottom vessels starts boiling like a magic and this is how cooking is done in a strange way. The kitchen is under the supervision of the Lord’s servants who are 1000 in numbers. Among them 500 is for support the cooking.
    .
  4. No old cooking pot are used, cooking utensils are new every day, A group makes some empty new clay pots, some group took it to kitchen supplies. A group wash the vessels other group the fill the vessel with water.
    .
  5. To cook the Ganges and Saraswati rivers (it’s a metaphor, stone paved two water outlet, which continued throughout the day, like a river, and water transport), which flows through the kitchen but can not be seen from the outside, which is really weird !!!!
    .
  6. Some group manage the vegetables,they are washed and cut some vegetables and some spices are made. The servants in the kitchen while their 12 years-old when they took to the training they received from generation to generation throughout his life, until his death that particular service. A holy service for the Lord.
Puri - Jagannath Mahaprasad
Puri – Jagannath Mahaprasad

.
8. Over 100 items to be cooked in the kitchen, which is divided into two parts. The two pieces are Pakka(Gravy or Curry) & Sukkha (Dry) called. He said that Pakka foods, such as cooked peas, rice, Khichuri and all kinds of vegetables. On the other hand sukka is called biscuit, confectionery and sweet pan cakes of different types.
.
9. Jagannath fruits and vegetables that are to be used for the cooking have been used for thousands of years locally sourced. Only locally produced vegetables and fruit are used for Jagannath. Jagannath prasad will not be cooked from any other produce from the region of the country.
.
This kitchen is blessed by the grace of the Lord Jagannath & Mother Lakshmi for cooking.

Puri Kitchen why this is referred to as the Magical kitchen hope now you can understand.

Jai Jagannath * *

Golden Attire or Suna Vesha of Lord Shri Jagannath of Puri
Golden Attire or Suna Vesha of Lord Shri Jagannath of Puri

In Bengali Version 

সংকলিত – সুভাশিষ ঘোষ, চিফ ফটো জার্নালিস্ট

পুরীর শ্রী শ্রী জগন্নাথ মন্দির নানা অলৌকিক রহস্যে ভরা।
( ভালো লাগলে Like & Share করে অন্যদের জানার সুযোগ করে দিন )
.
জগন্নাথ পুরী মন্দিরের রান্নাঘরকে বলা হয় পৃথিবীর অদ্ভুত ও বড় রান্নাঘর । কেন এই রান্নাঘর অদ্ভুত তা আপনাদের কাছে সংক্ষিপ্তভাবে তুলে ধরছি ।

পুরীতে আমরা কম বেশী সবাই যাই তাই তার রান্নাঘরের লীলা আমরা কম বেশি সবাই জানি । এখানে আরও বিশদে আলোচনা করা হলো।

১. এই রান্নাঘরে বিবিধ দ্রব্য রান্না করার জন্য কোন বিদ্যুৎ বা যন্ত্র ব্যবহার করা হয় না । উন্মুক্ত কাঠের আগুনের উপর অনেকগুলো তেলের ল্যাম্প বা বাতি ঝুলিয়ে রাখা হয় আর তার নিচেই সেবকরা এসেই রান্না কার্য সম্পন্ন করে ।
.
২. এ রান্নাঘরে এত দ্রুত রান্না করা হয় যে শুধুমাত্র একদিনের প্রস্তুতিতে একসাথে প্রায় দশ হাজার লোক বসে প্রসাদ পায় । আর এমনিতে পাঁচ হাজারের উপর দর্শনার্থী প্রসাদ পেয়ে থাকে ।
.
৩. এই রান্নাঘরটি ৯টি ভাগে বিভক্ত । যাদের দুটি ভাগ ২৫০০ বর্গফুট করে এবং বাকি ৭টি ভাগ এ দুটির চেয়ে একটু ছোট হবে । এ রান্নাঘরে রয়েছে ৭৫২টি মাটির তৈরি চুলা যার প্রত্যেকটি দৈর্ঘ্যে তিন বর্গফুট করে এবং উচ্চতায় প্রায় ৪ ফুটেরও বেশি ।
.
৪. চুলাগুলোতে একটির উপর একটি পাত্র বসানো হয় এভাবে প্রায় নয়টি পাত্র থাকে । শুধুমাত্র এ পাত্রগুলোর নিচে অবস্থিত আগুনের মাধ্যমেই উপরের পাত্র থেকে শুরু করে শেষে নিচের পাত্রটির রান্না অদ্ভুদ ভাবে সম্পন্ন হয় । এই রান্নাঘরের সার্বিক তত্ত্বাবধানে নিয়োজিত রয়েছে এক হাজার সেবক । তার মধ্যে ৫০০ সেবক রয়েছে কেবলমাত্র চুলাতে রান্না করার জন্য সহায়ককারী হিসেবে ।
.
৫. এখানে কোন পুরাতন পাত্রে রান্না করা হয় না, প্রতিদিন নতুন নতুন পাত্রে রান্না করা হয়, তাই একদল খালি মাটি দিয়ে পাত্র বানায়, আরেক দল তা সরবরাহ করে রান্নাঘরে নিয়ে যায় । আরেকদল পাত্রগুলো ধৌত করে, আরেকদল পাত্রে জলভর্তি করে চুলাতে নিয়ে যায় |
.
৬. রান্না করার জন্য এখানে গঙ্গা আর সরস্বতী নদী (এটা একটা রূপক, পাথর বাঁধানো জলের দুটি নালী, যা সারা দিন নদীর ন্যায় ক্রমাগত জল পরিবহন করে) রান্নাঘরের ভিতর দিয়ে প্রবাহিত হয়েছে যা বাহির থেকে দেখা যায় না যা সত্যিই অদ্ভুত !!!!
.
৭. কেউ কেউ সব্জি ধৌত করছে আর কেউ কেউ সব্জি কাটছে আর কেউ মসলা তৈরি করছে । রান্নাঘরে যে সেবকরা থাকে তাদের বয়স যখন ১২ বছর হয় তখন থেকে তারা ট্রেনিং এ নেমে পড়ে এভাবে তারা বংশানুক্রমে প্রাপ্ত নির্দিষ্ট সেবা সারাজীবন ধরে অর্থাৎ মৃত্যুর আগ পর্যন্ত করে থাকে ।
.
৮. এই রান্নাঘরে ১০০টির উপর আইটেম রান্না করা হয় যা দুটি ভাগে বিভক্ত । এ দুটি ভাগকে পাক্কা এবং সুক্কা নামে ডাকা হয় । পাক্কা বলা হয় সে খাবারগুলো যেগুলো সিদ্ধ করা যেমন ডাল, চাল, খিচুরী এবং সমস্ত রকমের সবজি । অপরদিকে সুক্কা বলা হয় বিস্কিট, মিষ্টান্ন আর বিভিন্ন ধরনের পিঠা ।
.
৯. জগন্নাথের জন্য যেসমস্ত ফল ও সবজি ব্যবহার করা হয় সেগুলো দু হাজার বছর ধরে ব্যবহৃত হয়ে আসছে । শুধুমাত্র স্থানীয়ভাবে উৎপাদিত সবজি ও ফলই জগন্নাথের জন্য ব্যবহৃত হয় । অন্য কোন অঞ্চল থেকে উৎপাদিত দ্রব্য জগন্নাথের জন্য ব্যবহার করা হয় না ।
.
জগন্নাথ দেব আর লক্ষ্মী দেবীর কৃপায় ধন্য এই রান্না ঘর । তাইতো পুরীর এ রান্নাঘরকে অদ্ভুত রান্নাঘর বলেই অভিহিত করা হয় ।

  • জয় জগন্নাথ *