Agriculture Product Marketing,Sufal Bangla – Vegetables to be delivered at doorsteps on Govt initiative

0
2533
Veggies - Kolkata
Veggies - Kolkata

Sufal Bangla: Vegetables to be delivered at doorsteps on Govt initiative

Sufal Bangla: Vegetables to be delivered at doorsteps on Govt initiative

In a unique step to help people buy fresh vegetables without visiting the market, the state Agricultural Marketing department is all set to introduce home delivery of green vegetables through its Sufal Bangla project.

The shop of Sufal Bangla at New Alipore will be inaugurated today  and side by side, a phone number will be announced. A person just need to dial in that number and order vegetables worth at least Rs 500 to get it delivered free to his or her home.

The New Alipore counter of state Agriculture Marketing department is the first one to make the home delivery service available. Once the project becomes successful in new Alipore area, the same will be implemented in other parts of the city as well.

Before placing an order for home delivery, a person can easily check prices of vegetables, even of its varieties, at the website of the Sufal Bangla. One just needs to click on the “daily price list” button in the website.

Though at present only the residents of New Alipore area can avail the service, the department has plans of implementing the same in other parts of the city and sub-urban areas in the state as well.

 

‘সুফল বাংলা’-র মাধ্যমে এখন ঘরে ঘরে পৌঁছে যাবে শাকসবজি

কৃষিজমি থেকে সরাসরি শহরের রান্নাঘরে টাটকা শাক-সবজি পৌঁছে দিতে একাধিক উদ্যোগ নিচ্ছে রাজ্য সরকার৷ রাজ্য সরকারের উদ্যোগে চালু হচ্ছে ‘সুফল বাংলা’ প্রকল্প। এই প্রকল্পের মাধ্যমে বিভিন্ন স্বনির্ভর গোষ্ঠী মারফত কৃষকের জমির ফসল ন্যায্য দামে সাধারণ মানুষের কাছে পৌঁছে যাবে৷

আজ নিউ আলিপুরে সুফল বাংলা স্টলের উদ্বোধন হবে এবং এর পাশাপাশি একটি ফোন নম্বরও ঘোষণা করা হবে। ক্রেতারা সেই নম্বরে ফোন করে অর্ডার দিতে পারবেন। ৫০০ টাকার বেশি জিনিস কিনলে পাওয়া যাবে ফ্রি হোম ডেলিভারি পরিষেবা।

নিউ আলিপুরে খুলবে কৃষি ও বিপণন দফতরের ‘সুফল বাংলা’র কাউন্টার৷ নিউ আলিপুরে এই প্রকল্প সফল হলে শহরের বিভিন্ন জায়গায় তৈরি হবে এই স্টল।

আজ থেকে চালু হবে এই অনলাইন পরিষেবা। অর্ডার করার আগে ব্যক্তি সুফল বাংলা ওয়েবসাইটে খুব সহজেই সব সবজির দাম দেখে নিতে পারবেন। এর জন্য ওয়েবসাইটে গিয়ে “daily price list” বোতামে ক্লিক করতে হবে।

ক্রেতা ও কৃষকদের মধ্যে সরাসরি সবজি কেনাকাটা করার ব্যবস্থাই নয়, আধুনিক পদ্ধতিতে কৃষিজ পণ্য উৎপাদন ও বিক্রির জন্য তরুণ কৃষকদের প্রশিক্ষণ দেবে রাজ্য সরকার। রাজ্য কৃষি বিপণন দফতর ২০১৭ সালের মধ্যে এক হাজারেরও বেশি যুবককে আধুনিক উপায়ে কৃষিকাজের প্রশিক্ষণ দেবে। প্রত্যেক যুবককে ৯০ দিনের জন্য প্রশিক্ষণ দেওয়া হবে৷ প্রতিটি জেলার দু’টি ব্লকে এই সংগঠিত হবে প্রশিক্ষণ  শিবির। ইতিমধ্যেই বীরভূম ও হুগলি জেলার দু’টি ব্লকে যুবকদের প্রশিক্ষণ শিবির অনুষ্ঠিত হয়েছে। পরে সরকারি আবাসনেও তৈরি হবে এই সুফল বাংলা স্টল।