WB Govt to set up development corporation for Youth Hostels

0
1073
Mamata
Mamata

WB Govt to set up development corporation for Youth Hostels

WB Govt to set up development corporation for Youth Hostels

The West Bengal Government is planning to come up with a new development corporation in the line of the West Bengal Tourism Development Corporation for operating and maintaining the youth hostels.

Attracting tourists

The proposed development corporation will function like the West Bengal Tourism Development Corporation. To begin with, the youth services department has sought assistance from the tourism department for upgrading the infrastructure and services at its hostels. An allotment of Rs 140 crore has been made for upgrading the hostels.

A total of Rs 90 crore has been allotted for setting up 23 new youth hostels and another Rs 50 crore for renovating the existing 20 hostels.

Facelift for hostels

If things go as planned, the youth hostels will no longer be used for accommodation alone. It will now have a host of facilities including a mini indoor games complex, multi-gym, playground and community hall cum recreation centre. The hostels will serve as venues for hosting conferences as well.

 

যুব আবাস গঠনের জন্য উন্নয়ন পর্ষদ গঠন করল রাজ্য সরকার

যুব আবাসগুলি পরিচালনা করার জন্য পশ্চিমবঙ্গ উন্নয়ন পর্ষদের পাশাপাশি একটি নতুন উন্নয়ন পর্ষদ গঠনের পরিকল্পনা করছে রাজ্য সরকার।

পর্যটকদের আকর্ষণ করতে

প্রস্তাবিত উন্নয়ন পর্ষদ পশ্চিমবঙ্গ পর্যটন উন্নয়ন পর্ষদের মতোই কাজ করবে। হোস্টেলগুলির পরিকাঠামোগত উন্নয়নের জন্য যুব কল্যাণ দপ্তরকে সহায়তা করবে পর্যটন বিভাগ। হোস্টেলগুলি সংস্কারের জন্য ১৪০ কোটি টাকা বরাদ্দ করা হয়েছে।

২৩টি হোস্টেল তৈরি করতে মোট ৯০ কোটি টাকা খরচ হবে এবং বাকি ২০ টি হোস্টেল পুনঃসংস্করণের জন্য ৫০ কোটি টাকা খরচ হবে।

হোস্টেল পুনঃসংস্করণ

সব কিছু পরিকল্পনামাফিক হলে, যুব হোস্টেলগুলি আর থাকার জন্য ব্যবহার করা যাবে না। এখানে একটি মিনি ইনডোর গেম কমপ্লেক্স, মাল্টি জিম, খেলার মাঠ এবং কমিউনিটি হল ও একটি বিনোদন কেন্দ্রর সুবিধা থাকবে। এছাড়া হোস্টেলগুলিতে সম্মেলনও অনুষ্ঠিত হবে।