West Bengal Govt’s tourism packages to liven up Durga Puja

0
1970
Durga Puja - Kolkata
Durga Puja - Kolkata

West Bengal Govt’s tourism packages to liven up Durga Puja

West Bengal Govt’s tourism packages to liven up Durga Puja

With less than 50 days to go for Durga Puja, West Bengal Tourism Development Corporation Limited (WBTDCL) has unveiled a host of packages for tourists wanting to experience one of India’s biggest festivals.

Fifteen packages have been unveiled by WBTDCL covering Durga Puja pandals in Kolkata, on the outskirts of Kolkata and in north Bengal, and a cruise package and one for immersion trips.

The first tour is scheduled for September 30, on the occasion of Mahalaya.

There are three tours within Kolkata named Udbodhani, covering some of the grandest built pandals (pre-Puja whole-night tours on October 5, 6 and 7), and Sanatani-I and Sanatani-II, covering the Durga Pujas in the erstwhile zamindar households (morning tours on October 8, 9 and 10 for both I and II).

Another set of tours covers the traditional Durga Pujas on the outskirts of Kolkata. The different tours are Hooghly Safar, Rarbanger Puja-I, Rarbanger Puja-II, Surul Rajbari in Birbhum, Kashim Bazar Rajbari in Murshidabad and Bijaya Package to Bishnupur, covering the period from October 8 to October 13.

The various north Bengal tours are North Bengal Puja Package-I (pujas of Jalpaiguri and Cooch Behar Rajbari), North Bengal Puja Package-II (pujas of Jalpaiguri and Malbazar, and forest safari in Medhla) and North Bengal Puja Package-III (same as the package-II), from October 8 to October 10.

Besides these, there is a cruise package consisting of Durga Puja on board along with cultural programmes. There are morning and evening trips from October 7 to October 11.

There are also two trips covering the grand spectacles of the immersions of the idols at Babughat (two trips on October 13).

For some of the trips there are options of AC and non-AC buses, and some of the packages include lunch or dinner.

The details of all the trips, along with the prices can be obtained by clicking this link:SHARADOTSAV PACKAGES 2016.

 

দুর্গাপুজো উপলক্ষে পশ্চিমবঙ্গ সরকারের ভ্রমণ প্যাকেজ

দুর্গাপুজোর আর ৫০ দিনও বাকি নেই। ইতিমধ্যেই পশ্চিমবঙ্গ পর্যটন উন্নয়ন কর্পোরেশন লিমিটেড (WBTDCL) একটি বিশাল প্যাকেজের ব্যবস্থা করেছে।

পনেরো প্যাকেজের আয়োজন করা হয়েছে পশ্চিমবঙ্গ পর্যটন উন্নয়ন কর্পোরেশন লিমিটেডের তরফে। কলকাতা, কলকাতার উপকণ্ঠে এবং উত্তরবঙ্গের পুজো প্যান্ডেল মিলিয়ে মোট ১৫ টি প্যাকেজ রয়েছে। এর সঙ্গে একটি সমুদ্রভ্রমণ প্যাকেজ এবং একটি প্রতিমা বিসর্জন ভ্রমণের প্যাকেজও রয়েছে।

মহালয়া উপলক্ষে, প্রথম সফর নির্ধারিত হয়েছে ৩০ সেপ্টেম্বর।

কলকাতার মধ্যে তিনটি ট্যুর হবে যার নাম উদ্বোধনী,(৫,৬ ও ৭ অক্টোবর সারা রাত) সনাতনী-১, সনাতনী-২, এর সঙ্গে দেখানো হবে জমিদার বাড়ির পুজোগুলোও (৮,৯ ও ১০ অক্টোবর সকালে)।

এছাড়া কলকাতার বাইরে ঐতিহ্যবাহী দুর্গা পুজোগুলিরও একটি প্যাকেজ রয়েছে। সেগুলি হল হুগলী সফর, রাঢ়বঙ্গের পুজো-১, রাঢ়বঙ্গের পুজো-২, বীরভূমের সুরুল রাজবাড়ি, মুর্শিদাবাদের কাসিম বাজার রাজবাড়ী এবং বিষ্ণুপুরে বিজয়াপ্যাকেজ রয়েছে। ৮অক্টোবর থেকে 13 অক্টোবর পর্যন্ত এই ভ্রমণগুলির সময় নির্ধারণ হয়েছে।

উত্তরবঙ্গের বিভিন্ন ট্যুর প্যাকেজ রয়েছে। যেমন-উত্তরবঙ্গ পূজা প্যাকেজ-১ (জলপাইগুড়ি ও কোচবিহার রাজবাড়ির পূজো)  উত্তরবঙ্গের পূজা প্যাকেজ -২ ও উত্তরবঙ্গ পূজা প্যাকেজ -৩ (জলপাইগুড়ি ও মালবাজার, এবং মেধলার ফরেস্ট সাফারি) ৮ অক্টোবর থেকে ১০ অক্টোবর এর সময় নির্ধারিত হয়েছে।

এসবের পাশাপাশি, একটি ক্রুজ প্যাকেজ ও রয়েছে এবং সেখানে বিভিন্ন সাংস্কৃতিক অনুষ্ঠানের ব্যবস্থা থাকবে। ৭ থেকে ১১ অক্টোবর প্রতিদিন সকাল ও সন্ধ্যায় ট্রিপ হবে।

এছাড়া ১৩ অক্টোবর বাবুঘাটে প্রতিমা বিসর্জনেরও দুটি ট্যুর প্যাকেজ রয়েছে।

কিছু কিছু ট্রিপের ক্ষেত্রে এসি ও নন এসি বাসেরও অপশন আছে এবং প্যাকেজের মধ্যে লাঞ্চ বা ডিনার অন্তর্ভুক্ত।

ভ্রমণের বিস্তারিত বিবরণসহ, প্যাকেজের মূল্য সংক্রান্ত সব তথ্য এই লিঙ্কে ক্লিক করে পাওয়া যাবে।

link: SHARADOTSAV PACKAGES 2016.