Water taxi service to connect Haldia to Farakka along the Hooghly River soon

0
919
Sunil Ganguly - Famous Boat Picture
Sunil Ganguly - Famous Boat Picture

Water taxi service to connect Haldia to Farakka along the Hooghly River soon

Water taxi service to connect Haldia to Farakka along the Hooghly River soon

State-of-the-art water taxis are soon going to run from Haldia to Farakka along the Hooghly River.

The Bengal Government has taken up this project with financial assistance from the World Bank. Other water craft projects and waterway-related infrastructure projects with assistance from the World Bank include include the acquisition of modern crafts and of RORO (roll-on roll-off) vessels for transport of loaded cars, trucks and buses, for multiple waterways in the State, construction and renovation of jetties, and cruise carriers like those in many foreign countries.

A total of four cruise vessels and 50 water taxis would be introduced.

The water taxi project has been divided into two portions – part one from Haldia to Triveni, costing Rs 1,021 crore and part two from Triveni to Farakka.

The first part of the project would include construction of 56 jetties and renovation of 24, and seven jetties for RORO vessels; the locations of the latter would be decided after taking into consideration the locations of bridges. The ROROs would be able to carry both passenger-laden and goods-laden vehicles. This would save both time and money. Approach roads would also be built to connect the jetties for RORO vessels.

These river projects would also help in attracting more tourists, both domestic and foreign.

ফারাক্কা থেকে হলদিয়া সাজছে গঙ্গা, প্রমোদ ভ্রমণে ওয়াটার ট্যাক্সি, ক্রুজ

গঙ্গাবক্ষে হলদিয়া থেকে ফারাক্কা পর্যন্ত জলপথ উন্নয়ন ও সামগ্রিক অত্যাধুনিক পরিকাঠামো তৈরীতে চালু হবে ওয়াটার ট্যাক্সি।

বিশ্বব্যাংকের সহায়তায় রাজ্য সরকার এই প্রকল্পের অধীনে গঙ্গার দু’ধারে নতুন জেটি, পুরানো জেটির সংস্কার, নয়া আধুনিক জলযান, একাধিক জায়গায় গাড়ি, বাস, ট্রাক পারাপারের জন্য রোরো (যানবাহন পারাপারের বড় ভেসেল) তৈরীর পরিকল্পনা রয়েছে।বিদেশের মতো গঙ্গাবক্ষে প্রমোদ ভ্রমণে একাধিক ক্রুজ ও ওয়াটার ট্যাক্সি নামানোর কথা রয়েছে।

এই প্রকল্পের কাজ দু’টি পর্বে ভাগ করা রয়েছে। প্রথম পর্বে হলদিয়া থেকে ত্রিবেণী পর্যন্ত গঙ্গাপথের কাজ করা হবে। এই কাজের জন্য মোট ব্যয় ধরা হয়েছে ১ হাজার ২১ কোটি টাকা। ত্রিবেণী থেকে ফারাক্কা পর্যন্ত কাজ দ্বিতীয় পর্বে করা হবে।

প্রথম পর্বের মধ্যে রয়েছে মোট ৫৬টি নতুন জেটি তৈরি ও ২৪টি জেটি সংস্কারের বিষয়টি। এছাড়া তৈরী হবে সাতটি রোরো। বর্তমানে গঙ্গার উপর যে সব ব্রিজ রয়েছে, তার অবস্থান বিচার করে রোরোগুলি তৈরীর জায়গা ঠিক করা হবে। এই রোরোর মাধ্যমে পণ্যবাহী এবং যাত্রীবাহী গাড়ি পারাপার করানো যাবে। তাতে একইসঙ্গে সময় এবং খরচ দুটোই বাঁচবে। যে সব জায়গায় রোরোগুলি তৈরি করা হবে, সেখানে গঙ্গার দু’পাড়েই অ্যাপ্রোচ রোড তৈরী করা হবে।

এই প্রকল্পের অধীনে ১৬০টি স্টিল ভেসেল ও ১৬০টি কাঠের ভেসেল তৈরির পরিকল্পনা রয়েছে।এর মাধ্যমে জলপথে প্রয়োজনীয় পরিকাঠামো থাকলে পর্যটনকেও উন্নত করার সুযোগ তৈরী হবে। দেশি-বিদেশি পর্যটকদের কাছে এ রাজ্যকে আরও আকর্ষণীয় করে তুলতে চারটি ক্রুজ ভেসেল এবং ৫০টি ওয়াটার ট্যাক্সি নামানোর বিষয়টিও রয়েছে প্রকল্পের মধ্যে।