Different Cup of tea from Bengal – Tea gardens on the banks of the Subarnarekha

0
2606
Darjeeling Tea Garden - Worker
Darjeeling Tea Garden - Worker
0 0
Azadi Ka Amrit Mahoutsav

InterServer Web Hosting and VPS
Read Time:2 Minute, 10 Second

Tea gardens on the banks of the Subarnarekha

Tea gardens on the banks of the Subarnarekha

Surprising as it may sound, tea gardens are coming up in the newly-created Jhargram district, on the banks of the Subarnarekha. The project has been taken up by the Gopiballavpur-2 panchayat samity as part of the 100 Days’ Work scheme.

Sloping grounds have been built and the tea saplings planted. The tea saplings have been brought from Siliguri. Water has been arranged through special irrigation facilities. The plantations are being looked after by 100 Days’ Work job card-holders.

The advantages would be two-fold: employment and tourism. There are also plans to expand the tea cultivation in the district.

 

সুবর্ণরেখা নদীর বাঁধে ১০০ দিনের কাজ প্রকল্পে তৈরী হচ্ছে চা বাগান

সুবর্ণরেখা নদীর বাঁধে মাটির ঢাল তৈরী করে সেখানে চা বাগান তৈরী করছে ঝাড়গ্রাম জেলা।

গোপীবল্লভপুর-২ পঞ্চায়েত সমিতি এই প্রকল্পের কাজ চালু করেছে। ১০০ দিনের কাজে নিযুক্ত শ্রমিকদের নিযুক্ত করা হচ্ছে এই কাজে। দক্ষিণবঙ্গে তো বটেই, পশ্চিম মেদিনীপুর বা ঝাড়গ্রাম জেলায় এইভাবে চা বাগান তৈরীর উদাহরণ প্রায় নেই বললেই চলে।

গত ডিসেম্বর মাসেই শিলিগুড়ি থেকে আড়াই ফুট উচ্চতার চা গাছ এনে দেড় বিঘা জমিতে লাগানো হয়েছে। কুঠিঘাটে চা বাগান তৈরী করে কার্যত নজির তৈরি করেছে এই ব্লক।

১০০ দিনের কাজে নিযুক্ত শ্রমিকরা ঢালু জমি তৈরী করে এই চা গাছ লাগিয়েছেন। জবকার্ড হোল্ডারদের গাছ পরিচর্যার দায়িত্ব দেওয়া হয়েছে।

এই প্রকল্পের প্রধান উদ্দেশ্য, পর্যটকদের কাছে জায়গাটি আকর্ষণীয় করে তোলা এবং কর্মসংস্থান। চা চাষে সাফল্য মিললে ভবিষ্যতে আরও বেশি ঢালু জমি তৈরী করে চাষের এলাকা বাড়ানোর পরিকল্পনাও নেওয়া হবে।

About Post Author

Editor Desk

Antara Tripathy M.Sc., B.Ed. by qualification and bring 15 years of media reporting experience.. Coverred many illustarted events like, G20, ICC,MCCI,British High Commission, Bangladesh etc. She took over from the founder Editor of IBG NEWS Suman Munshi (15/Mar/2012- 09/Aug/2018 and October 2020 to 13 June 2023).
Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Advertisements

USD