Journey towards eco-friendly Kolkata – Biogas-driven buses to ply Kolkata soon

0
2495
Bio Gas Bus
Bio Gas Bus
0 0
Azadi Ka Amrit Mahoutsav

InterServer Web Hosting and VPS
Read Time:2 Minute, 57 Second

Biogas-driven buses to ply Kolkata soon

Biogas-driven buses to ply Kolkata soon

India’s first eco-friendly bus to run on biogas is going to debut in Kolkata in a few months.

As many as 12 60-seater non-AC buses running on human and animal waste would ply 12 routes in the city, starting with the 17.5-km Ultadanga-Garia route. Two other routes that have been decided are Ultadanga-Tollygunge and Ultadanga-Sector V (Salt Lake). Nine other routes are yet to be finalised.

The State Transport Department would run these buses, which are part of a Central project. Once the pilot run is successful, these biogas-run buses would be introduced on a bigger scale, across the country.

The buses would initially charge a nominal fare of Re 1, irrespective of the distance covered. Even later, the fares are expected to be extremely low, given a kg of biogas costs only Rs 30.

Biogas is a non-toxic, colourless and flammable gas that can be used as fuel for vehicles, cooking and generating electricity. It principally consists of methane.

 

কলকাতায় চালু হচ্ছে বায়োগ্যাস চালিত বাস

লাগামহীন দূষণ থেকে তিলোত্তমাকে মুক্তি দিতে এবার বায়োগ্যাস চালিত বাস নামাচ্ছে রাজ্য পরিবহন দপ্তর। দেশের মধ্যে কলকাতাতেই এই ধরনের বাস প্রথম যাত্রা শুরু করছে। ৩০ মার্চ থেকে এই বাসে চড়তে পারবেন শহরবাসী।

উল্টোডাঙা থেকে গড়িয়া – প্রায় ১৭.৫ কিলোমিটার রুটে চলবে এই বাস। উল্টোডাঙা-টালিগঞ্জ ও উল্টোডাঙা-সেক্টর ৫ পর্যন্ত দুটি রুট আপাতত চিহ্নিত হয়েছে। যে পথে বাসভাড়া বর্তমানে ১২ টাকা, বায়োগ্যাস চালিত বাসে সেই রুটের ভাড়া হবে ১ টাকা।

প্রথমে একটি, পরে ধীরে ধীরে এক ডজন বাস নামানো হবে শহরে। বর্জ্য পদার্থ থেকে উৎপাদিত জ্বালানিতে চলবে এই বাস। এক কিলোগ্রাম বায়োগ্যাসে নতুন বাসগুলি ২০ কিলোমিটার পর্যন্ত চলতে পারবে। এর জন্য খরচ হবে মাত্র ৩০ টাকা। নতুন ও বিকল্প জ্বালানি শক্তি মন্ত্রকের ভর্তুকিতে এই উদ্যোগ নেওয়া হয়েছে।

কলকাতায় পরীক্ষামূলক যাত্রা সফল হলে রাজ্যজুড়েও এই পরিষেবার সূচনা হবে। বীরভূমের দুবরাজপুরে ফিনিক্স যে  বায়োগ্যাস প্ল্যান্ট স্থাপন করেছে সেখান থেকে ট্যাঙ্কারে করে ওই গ্যাস কলকাতায় এনে পাম্পে রাখা হবে। আপাতত ১০টি পাম্প বসানোর অনুমতি পাওয়া গেছে। প্রথম পাম্পটি হবে উল্টোডাঙায়। তবে এই বায়োগ্যাস চালিত বাসে কোনও এসি মেশিন থাকবে না।

About Post Author

Editor Desk

Antara Tripathy M.Sc., B.Ed. by qualification and bring 15 years of media reporting experience.. Coverred many illustarted events like, G20, ICC,MCCI,British High Commission, Bangladesh etc. She took over from the founder Editor of IBG NEWS Suman Munshi (15/Mar/2012- 09/Aug/2018 and October 2020 to 13 June 2023).
Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Advertisements

USD